Læsere af firmablogs ser det mest som en forlængelse af virksomhedens hjemmeside og ser på den med samme skepsis, som når de ser tv-reklamer.
En undersøgelse udarbejdet af analysefirmaet Forrester Research, viser, at kun 16 procent af læserne på et firmas blog, anser indholdet for troværdigt.
Dermed placerer firmablogs sig som den mindst troværdige informationskilde. Både e-mail, postreklamer, tv og radio bliver regnet for mere troværdigt.
Mest troværdig blandt bloggere
Undersøgelsen viser også, at folk som selv blogger mindst en gang om måneden er mere tilbøjelige til at tro på det de læser og generelt er mere tillidsfulde overfor forskellige kilder til information.
I den anden ende af skalaen finder man e-mail fra en person man kender, som med 77 procents troværdighed er den kanal, som flest stoler på, søgemaskiner (50 procent) og medier (39 procent), herunder avis, tvog radio.
Undgå faldgruber
Forrester giver også nogle bud på, hvordan man som virksomhed undgår at skræmme kunderne væk og i stedet øger troværdigheden udadtil.
Først og fremmest er det vigtigt, at man som skribent på firmaets blog holder sig fra at rose egne produkter til skyerne. Det gennemskuer de flest læsere øjeblikkeligt, og sender altså tilliden helt i bund.
"Hvis din strategi er at blogge om dit firma og dets produkter, kan du lige så godt lade være. Du får ikke mange læsere med den slags selvpromovering, og som vores data viser, giver det en meget lav troværdighed," skriver Forrester i rapporten.
Skal kunne relateres
I stedet skal man hellere skrive om problemer, som er aktuelle for kunderne.
Arbejder du med softwareudvikling, kan du eksempelvis skrive om, hvordan man får mest ud af softwaren, også efter den er solgt og installeret hos kunden. Det øger chancen for, at kunderne linker tilbage, og kan dermed give flere besøgende.
Hvis din virksomhed sælger nicheprodukter, eller på anden måde er rettet mod en særlig gruppe mennesker, kan du med fordel søge at skabe kontakt mellem kunderne, og dermed formidle hjælp til selvhjælp. Gøres det rigtigt, kan din blog være samlingspunktet for kunderne, og være med til at sætte dagsordenen.