1.140 millioner kroner. Så meget regner Skat med at kunne spare i løbet af fem år på de nye systemer, som leverandøren IBM skulle levere til næste år. Nu er IBM fyret, og Skat har ikke nogen tidshorisont på den store besparelse.
It-direktøren i Skat, Preben Bialas, har forklaret Computerworld, at baggrunden for at fyre IBM var manglende tillid.
Den manglende tillid til IBM har nu ført til, at Skat ikke kan sætte en fast tidshorisont for den business case, som ligger til grund for det enorme moderniseringsprojekts anden halvdel. Det drejer sig om det digitale motorregister og den såkaldte En Skattekonto, et projekt, som skulle samle overblikket over skat, moms, restancer og andre udeståender mellem Skat og virksomhederne.
Beregningerne tager udgangspunkt i, at besparelserne ville begynde allerede næste år, og i løbet af de næste fem år skulle besparelsen altså ligge på 1.140 millioner kroner. Når de samlede projekt- og driftsudgifter trækkes fra, er der dog kun tale om en samlet gevinst på 183 millioner kroner.
It-direktør i Skat Preben Bialas erkender, at det bliver en dyr forsinkelse.
"Besparelserne bliver skubbet et par år længere ud i fremtiden," siger Preben Bialas, der vurderer, at forsinkelsen kan koste op mod 300-400 millioner kroner i tabte besparelser. Når systemet er færdigt, skal det ifølge de beregninger, som er blevet fremlagt for Folketingets finansudvalg, skabe besparelser for 260 millioner om året, når man har trukket driftsudgifterne fra.
Alt i spil
De store forventede besparelser betyder, at der er et stort tidspres på Skat for at blive færdig. Det kommer også til at spille ind i den videre proces.
"Den ambitiøse tidshorisont er at være færdig inden den tidsfrist, IBM gav. Det var i 2011," siger Preben Bialas, der gerne ser den samme eller en endnu tidligere deadline.
Preben Bialas forklarer, at Skat endnu ikke har lagt sig fast på, hvordan en ny leverandør skal udvælges. Der er tre muligheder.
Skat har mulighed for at lave et miniudbud, hvor enten KMD, CSC eller IBM kan byde ind på opgaven. De tre er alle med i det rammeudbud, der er lavet for hele moderniseringen. Preben Bialas mener dog, at det er teoretisk muligt, men usandsynligt, at opgaven igen vil tilfalde IBM.
De to andre muligheder er enten at lave et helt nyt udbud eller at bruge SKI-aftalerne til at finde en leverandør. It-direktøren i Skat vil dog ikke indikere, hvad Skat hælder til.
"Vi har nogle ideer, som vi foreløbig holder for os selv. Vi skal først finde ud af, hvad der er det mest hensigtsmæssige," siger Preben Bialas.
Han kan ikke give nogen forsikringer i forhold til yderligere forsinkelser. For han mener, at Skat allerede med den ophævede IBM-kontrakt havde gjort sit yderste for at sikre sig.
"Det er næsten umuligt. Når du specificerer og beskriver og dokumenterer ud i en køre, så har vi umiddelbart svært ved at se, hvordan man skulle kunne undgå det her," siger Preben Bialas.
Skat overtog opgaven med motorregistrering fra politiet i år, og de medarbejdere, som sidder med opgaven, skal ikke forvente, at der kommer nogen midlertidig afløser fra politiets eget system, inden en ny leverandør er fundet og har lavet et nyt system.
"Vi bliver nødt til at køre business as usual. Vi har ikke et digitalt motorregister light på vej," siger Preben Bialas.