To af verdens største udbydere af software-as-a-service, Salesforce og Google, udvider nu et allerede eksisterende samarbejde.
Flere medier skriver, at Salesforce.com senere i dag vil lancere Force.com til Google App Engine, der bruges til at udvikle web-services.
Det betyder, at Salesforce.com-udviklere kan trække på Google-services og tale med applikationer, der er udviklet i Python.
Omvendt kan de udviklere, der arbejder i Googles App Engine trække på kapaciteter fra Salesforce-platformen, blandt andet mobil-teknologier, sikkerhed, bruger-godkendelse og understøttelse af flere sprog, skriver The Register.
"At bringe Google App Engine og Force.com sammen vil betyde, at der bliver skabt nye web-applikationer og samtidig demonstrere kraften i internettet som en platform," siger Tom Stocky, Googles direktør for ' Product Management', til Internetnews.com.
Salesforce.com oplyser, at flere end 5.000 af selskabets kunder også anvender Google Apps, og at flere end 10.000 af kunderne anvender Google Adwords.
"Fem ud af de ti mest populære applikationer i AppExchange (bibliotek med applikationer, red.) drager nytte af både Google og Salesforce," siger Adam Gross, der er vice-direktør i Salcesforce, til Internetnews.com.
Hård konkurrence til Microsoft
I sidste måned indgik Salesforce.com lignende samarbejder med Facebook og Amazon.com.
Dermed står Microsoft, der for nylig lancerede sit Cloud OS Azure, over for hård konkurrence.
"Microsoft har ikke fået den position på nettet, som de har på klientsiden. Selvom de er store på browser og webmail som MSN og Hotmail, er der områder, hvor Google, Amazon og de mere kendte internetfirmaer for længst har overhalet dem," udtalte Anders Elbak for nylig i Computerworld.
Markedet for SaaS er dog generelt i vækst. En undersøgelse fra Gartner viser, at ni ud af ti virksomheder planlægger at øge deres brug af software-as-a-service i løbet af næste år.