Et digitalt motorregister og en samling af skattekonti var, hvad IBM skulle levere til Skat. En aftale, som ville indbringe IBM 149 millioner kroner, men den aftale opsiger Skat nu.
"Vi har gennem de seneste måneder haft intense drøftelser med IBM om udviklingen af de to systemer. Vi tror ikke længere på, at det kan lade sig gøre for IBM at løfte opgaven på hverken en tidsmæssig eller økonomisk holdbar måde. Derfor har vi nu hævet aftalen," siger told- og skattedirektør Ole Kjær i en pressemeddelelse fra Skat.
IBM bekræfter, at selskabet har modtaget opsigelsen fra Skat.
"IBM har i dag fra Skat modtaget en ophævelse af aftalen om levering af to it-systemer, Digitalt Motor Register og Én skattekonto," skriver pressechef Carsten Grønning, IBM Danmark, til Computerworld.
Systemet Digitalt Motor Register indebar, at borgere og virksomheder hurtigere skulle kunne registrere biler. Det andet system, Èn Skattekonto, skulle blandt andet lette virksomheders administrative byrder.
"I løbet af designfasen er projektet efter IBM's vurdering blevet væsentligt udvidet, hvilket beklageligvis har medført en forlængelse af projektet samt forøgede omkostninger i forhold til det oprindeligt aftalte," fortæller Carsten Grønning.
Skat søger andre leverandører
Projektet hos Skat falder dog ikke til jorden, fordi Skat ophæver aftalen med IBM. I stedet vil Skat finde en anden virksomhed, der kan levere systemet.
"De aktuelle udfordringer ændrer ikke på, at vi vil gennemføre systemmoderniseringen - nu blot med andre leverandører. En gennemgribende systemmodernisering er helt nødvendig for at fremtidssikre SKAT," fortæller Ole Kjær.
Skat oplyser endvidere i pressemeddelelsen, at myndigheden kræver af få tilbagetalt de udgifter, som den har haft i forbindelse med projektet.
"Vi vil i samarbejde med Skat finde den bedste løsning for en afslutning af projektet," meddeler Carsten Grønning.
Pressechefen hos IBM tilføjer, at IBM stadig har et godt samarbejde med skattemyndighederne.
Minister bakker op om beslutning
Den øverste ansvarlige minister på området, skatteminister Kristian Jensen (V), støtter sin told- og skattedirektør.
"Jeg har fulgt sagen kvartal for kvartal i redegørelserne til Finansudvalget og er enig i Skats vurdering af, at IBM ikke ville kunne komme i mål her. Derfor har vi besluttet at hæve aftalen med IBM omkring Digitalt Motor Register og Én Skattekonto," udtaler skatteminister Kristian Jensen i pressemeddelelse fra Skat.
December 2008 blev til 2011
It-direktør i Skat, Preben Bialas, oplyser til Computerworld, at parterne indgik aftalen i december 2006, og at systemerne skulle være leveret i december 2008.
Grundet en række komplikationer aftalte IBM og Skat, at leverancen først skulle finde sted i december 2009. For nylig meldte IBM til Skat, at det ikke blev muligt at levere systemet før 2011. Det fik Skat til at droppe aftalen.
"Da vi så det resultat, mistede vi tiltroen til, at IBM kan levere, selv hvis vi skulle acceptere sådan en forskydning," siger Preben Bialas.
Ifølge it-direktøren er det specielt i designfasen, at det er gået galt. Designfasen havde deadline i marts 2007, men siden er den rykket flere gange. I september afsluttede IBM designfasen i forbindelse med Digitalt Motor Register, mens designet af Én Skattekonto ville vare nogle måneder endnu.
"Det, der er sket i forløbet er, at IBM har været længere tid om det her, og så har det i mellemtiden også været en forsinkelse, som kan tilskrives CSC," fortæller direktøren.
CSC forsinkede processen
I tilfældet CSC drejer det sig om, at firmaet skulle udvikle en integrationsplatform, hvor Digitalt Motor Register skulle bygges ovenpå. Leverancen fra CSC kom ikke til tiden, og det forsinkede hele processen, lyder det fra Preben Bialas.
"Undervejs talte vi med IBM om, at vi gerne ville kompensere virksomheden for CSC's forsinkelse og den tid, det yderligere ville koste IBM. Det ændrer dog ikke ved, at IBM stadig var forsinkede med designet på det tidspunkt," uddyber direktøren i Skat.
I efteråret indgik parterne ifølge Preben Bialas en time-out, hvor projektet kunne evalueres, og IBM dermed kunne komme med et bud på, hvornår det var realistisk at nå i mål. Og det viste sig for nylig, at det var i 2011.