Computerworld News Service: "Når man indtaster et søgeord i dag, får man en liste med URL'er, og de er ikke særlig informative," siger Rajeev Rastogi, chef for Yahoo Labs Bangalore.
Den nye teknologi, som kommer til at ligge i Yahoo Search næste år, giver korte resumeer af de vigtigste oplysninger bag en URL, forklarer Rajeev Rastogi og tilføjer, at søgningen bliver meget mere informativ for brugeren, og at det generelt skaber en meget bedre web-oplevelse.
Laboratoriet i Bangalore arbejder med såkaldt automated information extraction, hvilket indebærer at gå ind i URL'er, gennemgå mange millioner sider og finde de relevante oplysninger, fortæller han.
Hvis det er en produktside, vil brugeren typisk få et resume, der indeholder et billede af produktet, navnet på producenten og prisen, forklarer Rajeev Rastogi. På samme måde kan et link til et hotel indeholde adresse, telefonnummer, et kort og hotellets vurdering.
Tidligere på året gav Yahoo sine udviklere adgang til SearchMonkey - en platform der ifølge virksomhedens selv skulle give udviklere og hjemmeside-ejere mulighed for at tilpasse visningen af URL'er i søgeresultater.
"Vi forventer selvfølgelig ikke, at alle bruger SearchMonkey, så vores nuværende projekt er en intern indsats for at automatisere udtrækningen af relevante," fortæller Rajeev Rastogi.
Biler er mange ting
Laboratoriet i Bangalore arbejder også sammen med andre Yahoo-labs om at forbedre brugernes søgninger.
Ved at gå et skridt længere end nuværende Yahoo-teknologier som Search Assist, der automatisk fuldender indtastningen i søgefeltet, vil den nye teknologi foreslå nye kategorier af hjemmesider for brugeren.
Hvis en bruger skriver 'biler', kan det betyde flere ting - han vil måske købe en bil, han kan være på udkig efter en bilmekaniker, eller han kan være interesseret i at leje en bil, siger Rajeev Rastogi.
Den nye teknologi vil hjælpe brugeren med at forbedre sine søgninger og dermed mindske antallet af URL'er, der indeholder de oplysninger, han leder efter.
For at gøre det lettere for brugeren, forsøger teknologien at gætte brugerens intentioner på baggrund af tidligere søgninger, besøg på andre Yahoo-sider og andre oplysninger, tilføjer Rajeev Rastogi.
Oversat af Mille Bindslev