Indhold
Markedet for flade skærme er eksploderet de seneste år på grund af faldende priser og stadig stigende efterspørgsel.
Mens det længe har været de bærbare, der har drevet markedet for LCD-skærme, er flade skærme de sidste par år vokset ud af de bærbare.
Det har ført til en konsolidering blandt producenterne af de dele, der indgår i en fladskærm, og og det har resulteret i en stadig større vifte af skærme fra stadig flere producenter.
Ifølge analysefirmaet IDC er det især en overflod af fladskærme fra asiatiske producenter, der er med til at trykke priserne og dermed øge successen. IDC vurderer, at der i 2004 vil blive solgt flere flade skærme end CRT-skærme.
IDC's eget bud er, at der vil blive leveret omkring 119 millioner flade skærme på det globale marked i år 2007, mod omkring 30 millioner CRT-skærme.
Inden for de enkelte regioner forudser IDC, at markedet for de flade skærme i høj grad vil ligne pc-markedet, med USA som det dominerende marked.
I 2007 vil det ændre sig, hvor de hurtigt voksende økonomier i Asien vil aftage knap 30 procent af den globale produktion af fladskærme og overhale det amerikanske marked. mener IDC.