Sundhedssystemet i Chicago havde brug for et system til at holde styr på afdelingens projekter. Men der var ikke penge på budgettet til at købe en ny server og software. Derimod var der plads i driftsbudgettet til at abonnere på en løsning.
Så Carlo Govia, der er økonomiansvarlig ved Public Health Department, City of Chicago, undlod at købe et system. I stedet tegnede han abonnement på projektporteføljesystemet Clarity fra CA. Det leveres som software as a service (SaaS).
"SaaS-modellen passer perfekt til det offentlige. Mange projekter slår bremsen i for nye investeringer, men vi kan fortsætte, fordi SaaS flytter udgiften fra investerings- til driftsbudgettet," forklarede han på et pressemøde under CA World i Las Vegas.
På konferencen, hvor godt 6.000 kunder og partnere mødtes med softwarehuset CA, var SaaS et gennemgående tema. CA lancerede således en ny forretningsenhed, der sælger nogle af firmaets produkter som SaaS-løsninger.
Ideen stammede blandt andet fra en ung dansker, der har gjort karriere i det amerikanske softwarehus. Kenneth Jakobsen fik oprindelig til opgave at indføre salgssystemet Salesforce.com internt i CA.
"Ud fra min erfaring med Salesforce kunne jeg se, at det var en god måde at levere software på. Vi havde allerede lidt erfaring, idet godt 50 kunder har kørt Clarity hos os de sidste fire år. I dag er jeg vice president i den nye forretningsenhed med ansvar for salg af SaaS-løsninger," fortæller han.
Ud fra sine møder med kunder har Kenneth Jakobsen fundet frem til de vigtigste krav, de stiller til en SaaS-løsning.
Kræver certificering
"Det altafgørende for alle kunder er sikkerhed. Mange havde nok troet, at en virksomheds kundeoplysninger og leads var noget, de altid ville holde inde bag firewallen. Men succesen for Salesforce viser, at de godt tør overlade så vigtige data i hænderne på eksterne partnere. Til gengæld møder vi altid ét krav: En SAS 70 Type II-certificering," siger Kenneth Jakobsen.
SAS 70 (det står for "Statement on Auditing Standards No. 70: Service Organizations") Type II er en amerikansk certificering, som revisorer kan udstede. Den siger god for sikkerheden i behandlingen af fortrolige oplysninger hos fx en SaaS-udbyder.
Kundernes næstvigtigste krav er oppetid. SaaS-kunderne ønsker at få en garanti for, at deres system er i luften.
"Det tredje punkt er, at systemet skal give kunden værdi. Det er ekstra vigtigt, fordi kunderne lettere kan forlade os til fordel for en konkurrent. Det er sværere, når de først har investeret i hardware og software. Men der har SaaS-modellen også nogle nye muligheder," siger Kenneth Jakobsen.
Han peger på, at man kan lade brugerne af et SaaS-system udveksle tips og hele løsninger. Hvis en kunde har udarbejdet et system, der henter nogle bestemte nøgletal og viser dem som grafik, kan han lægge løsningen op på webstedet. Her kan andre så hente den i stedet for selv at udvikle den. Hos Salesforce hedder funktionen AppExchange, og CA vil udvikle noget lignende.
Spejlet datacenter
En af de løsninger, som CA nu sælger som SaaS, hedder Instant Recovery On Demand. Den giver mindre virksomheder mulighed for at få et spejlet datacenter, som det kendes fra de store installationer. Dermed kan de beskytte sig mod servernedbrud: Hvis serveren i virksomheden går ned, kan den spejlede server øjeblikkelig tage over. Serveren befinder sig i et af CA's driftscentre.
Tjenesten, der sælges gennem forhandlere, kan etableres på et døgn. Den bygger på teknologi fra firmaet XOsoft, som CA købte for et par år siden.
"Det er kun relevant at bruge tjenesten til servere, hvor det er afgørende, at de er oppe hele tiden. Det kunne for eksempel være en webbutik. Men vi har faktisk også mærket interesse fra firmaer, der selv har flere datacentre på forskellige lokaliteter. Når de skal sikre nye servere, kan de lide tanken om at købe sig til det på abonnementsbasis," fortæller Eric Pitcher fra CA's afdeling for Recovery Management.
De øvrige SaaS-løsninger fra CA er projektporteføljeproduktet Clarity og Governance, Risk and Compliance Manager.