Fiberselskabet Dansk Bredbånd har en plan om at ensrette tilbuddene til selskabets mange tusinde kunder, der indtil videre har været vidt forskellige hvad angår hastighed og pris.
Derfor skruede Dansk Bredbånd i mandags hastigheden op for alle selskabets kunder, så de minimum har en 10/10 Mbit/s-forbindelse.
Samtidigt har fiberfirmaet skruet op for prisen for 1.822 kunder i Københavnsområdet, der nu skal betale 100 kroner mere om måneden, fordi de bliver tvangs-opgraderet fra 10 Mbit/s til 25 Mbit/s.
Og den ændring er ikke gået ubemærket hen.
"Det er sjældent, at man kan udnytte en 25 Mbit-hastighed fuldt ud, man betaler bare mere. Derudover er ændringerne heller ikke varslet på e-mail eller snail-mail," klager en af Dansk Bredbånd-kunderne, Andreas Szekacs, der tidligere har siddet i Dansk ITs teleudvalg.
Vi har fortalt kunderne om stigninger
Direktør Michael Buchholz fra Dansk Bredbånd erkender, at selskabet har skruet op for hastigheden og prisen, men forklarer, at Dansk Bredbånd rent faktisk har adviseret de berørte kunder.
"Vi har sat prisen op nogle få steder for at ensrette priserne over hele landet. Men vi har både skrevet om stigningerne på vores hjemmeside og nederst på fakturaen," siger Michael Buchholz
For at blive nedgraderet - eller rettere beholde sin oprindelige 10/10 Mbit/s-forbindelse - skal man rette henvendelse til Dansk Bredbånd, som indtil for nylig tog et gebyr på 199 kroner for ulejligheden.
"Det er korrekt, at det i starten kostede nogle penge for at blive på den nuværende hastighed, men det gebyr har vi fjernet midlertidigt," lyder det fra Michael Buchholz.
Dårlig kundeservice
Forbrugerrådet har fået en håndfuld henvendelser fra sure Dansk Bredbånd-kunder, der ikke forstår selskabets prispolitik og mangel på kundeservice.
Rådet har blandt andet diskuteret, hvorvidt oplysninger om prisstigninger i en faktura er på sin plads.
"Man må sige, at hvis oplysningerne om prisstigninger genererer tvivlsspørgsmål og uklarheder hos kunderne, så kunne det nok gøres noget bedre," fortæller Martin Salamon, telepolitisk medarbejder i Forbrugerrådet.
Han henviser til Forbrugerombudsmandens retningslinjer til teleudbydere, hvor der blandt andet står angående aftaler og senere ændringer i det allerede aftalte:
"Den erhvervsdrivende bør fremsende bekræftelse på indgåede aftaler pr. brev eller på andet varigt medium. Dette kan efter omstændighederne være ved e-mail".