Artikel top billede

Fiber-kunder tvinges til højere hastigheder - og priser

Dansk Bredbånd har skruet hastigheden og priserne i vejret for knap 2.000 kunder, der ikke har fået besked på hverken mail eller brev. Dårlig kundeservice, siger Forbrugerrådet.

Fiberselskabet Dansk Bredbånd har en plan om at ensrette tilbuddene til selskabets mange tusinde kunder, der indtil videre har været vidt forskellige hvad angår hastighed og pris.

Derfor skruede Dansk Bredbånd i mandags hastigheden op for alle selskabets kunder, så de minimum har en 10/10 Mbit/s-forbindelse.

Samtidigt har fiberfirmaet skruet op for prisen for 1.822 kunder i Københavnsområdet, der nu skal betale 100 kroner mere om måneden, fordi de bliver tvangs-opgraderet fra 10 Mbit/s til 25 Mbit/s.

Og den ændring er ikke gået ubemærket hen.

"Det er sjældent, at man kan udnytte en 25 Mbit-hastighed fuldt ud, man betaler bare mere. Derudover er ændringerne heller ikke varslet på e-mail eller snail-mail," klager en af Dansk Bredbånd-kunderne, Andreas Szekacs, der tidligere har siddet i Dansk ITs teleudvalg.

Vi har fortalt kunderne om stigninger

Direktør Michael Buchholz fra Dansk Bredbånd erkender, at selskabet har skruet op for hastigheden og prisen, men forklarer, at Dansk Bredbånd rent faktisk har adviseret de berørte kunder.

"Vi har sat prisen op nogle få steder for at ensrette priserne over hele landet. Men vi har både skrevet om stigningerne på vores hjemmeside og nederst på fakturaen," siger Michael Buchholz

For at blive nedgraderet - eller rettere beholde sin oprindelige 10/10 Mbit/s-forbindelse - skal man rette henvendelse til Dansk Bredbånd, som indtil for nylig tog et gebyr på 199 kroner for ulejligheden.

"Det er korrekt, at det i starten kostede nogle penge for at blive på den nuværende hastighed, men det gebyr har vi fjernet midlertidigt," lyder det fra Michael Buchholz.

Dårlig kundeservice

Forbrugerrådet har fået en håndfuld henvendelser fra sure Dansk Bredbånd-kunder, der ikke forstår selskabets prispolitik og mangel på kundeservice.

Rådet har blandt andet diskuteret, hvorvidt oplysninger om prisstigninger i en faktura er på sin plads.

"Man må sige, at hvis oplysningerne om prisstigninger genererer tvivlsspørgsmål og uklarheder hos kunderne, så kunne det nok gøres noget bedre," fortæller Martin Salamon, telepolitisk medarbejder i Forbrugerrådet.

Han henviser til Forbrugerombudsmandens retningslinjer til teleudbydere, hvor der blandt andet står angående aftaler og senere ændringer i det allerede aftalte:

"Den erhvervsdrivende bør fremsende bekræftelse på indgåede aftaler pr. brev eller på andet varigt medium. Dette kan efter omstændighederne være ved e-mail".




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere