It-giganten IBM vælger oftest at bruge den intetsigende floskel "ingen kommentarer", når krisen gnubber sig opad selskabet.
Sagen omkring IT Factory er ingen undtagelse, selvom IBM Danmarks direktør Lars Mikkelgaard-Jensen for lidt over en måned siden udtrykte sin begejstring over IT Factory, der indtil for nylig var en af IBM's allerstørste forretningspartnere i Danmark.
"IT Factory har udviklet sig rigtigt fint. Selskabet er kreativt og visionært," sagde Lars Mikkelgaard-Jensen i september.
Han kunne dengang glæde sig over, at IT Factory leasede IBM-software for millioner af kroner, når det nu konkursramte selskab skulle sælge IBM-produkter via sin satsning på SaaS (Software as a Service over nettet) til virksomheder i hele verden.
Nu nægter IBM og Lars Mikkelgaard-Jensen at udtale sig om, hvad sagen har kostet IBM, og om Big Blue har lært af miseren.
Ingen kommentarer
Computerworld ville ellers gerne vide noget mere om forholdet mellem IBM og IT Factory og har derfor sendt en mail med nedenstående spørgsmål til IBM's danske pressechef Carsten Grønning.
IT Factory har solgt sine løsninger baseret på IBM-software. Har IBM ikke studset over, at der ikke blev langet noget software over disken?
Hvor mange penge har IBM ude og svømme ved at lease software til IT Factory?
Hvordan fik Stein Bagger i første omgang overtalt IBM til at satse på IT Factory og yde leasing til selskabet?
Har IBM set software-demonstrationer og været på besøg hos IT Factory for at se det tekniske set-up, inden IT Factory blev tilknyttet som IBM-business partner på internationalt niveau?
Vil IBM's satsning på IT Factory få konsekvenser for, hvordan IBM i fremtiden vil håndtere samarbejdspartnere?
Carsten Grønning ønsker ikke at svare på spørgsmålene og har kun følgende kommentar til forholdet mellem IBM og IT Factory, der var hovedsponsor på IBM's Lotusphere-konference i Florida sidste vinter.
"Vi kan bekræfte, at IT Factory er en business partner til IBM. Vi er i gang med at undersøge sagen og har ikke yderligere at tilføje på nuværende tidspunkt," lyder det i mailen fra IBM's pressechef.