Computerworld News Service: Den amerikanske SAP-brugergruppe, "The Americas SAP User Group (ASUG)," leder efter en ny leder, efter gruppen har smidt den hidtidige direktør, Steve Strout, på porten.
Steve Strout blev udnævnt til organisationens første fuldtids-ansatte administrerende direktør i august. ASUG bedyrer, at organisationen har mere end 50.000 medlemmer.
I en udsendt meddelelse skriver ASUG-bestyrelsen, at Steve Strout har været "afgørende i at flytte ASUG fremad på flere områder," men at bestyrelsen samtidig ikke mener, at det længere er nødvendigt at have en administrerende direktør ansat.
I USA har Steve Strout været fremtrædende i den debat, der er udsprunget af SAP's beslutning om at flytte kunderne over på den langt dyrere Enterprise Support-service.
Beslutningen udløste massiv kritik fra europæiske bruger-grupper, mens Steve Strout og ASUG var mere afdæmpet i kritikken.
ASUG-bestyrelsen oplyser ikke, hvorfor præcist Steve Strout nu bliver opsagt, andet end at det drejer sig om en "intern beslutning," der ikke har nogen forbindelse til sagen om Enterprise Support.
"Spekulationerne…om at denne beslutning har forbindelse til Enterprise Support, er ikke rigtigt," lyder det i meddelelsen.
SAP har tidligere meddelt, at de nye support-betingelser er nødvendige, fordi selskabets kunde-miljø er blevet langt mere komplekst end tidligere. Desuden mener selskabet, at ordningen vil føre til, at de samlede omkostninger - TCO - vil blive lavere.
Indtil videre er kunderne dog ikke overbevist.
Den internationale sammenslutning af SAP-brugergrupper, The SAP User Group Executive Network (SUGEN), arbejder for tiden sammen med SAP på at udvikle performance-indikatorer for Enterprise Support.
Parterne vil sammen evaluere udviklingen og holde disse såkaldte KPI'er (key performance indicators) op mod kunde-forventnignerne og dernæst justere udrulnnignen af Enterprise Support, indtil de forskellige kvalitets-parametre er nået, hedder det.