Computerworld News Service: Denne undersøgelse fremhæver, hvor udbredt open source-software (OSS) er blevet. 85 procent af de adspurgte virksomheder bruger allerede nu open source-software, og de resterende 15 procent forventer at bruge det inden for 12 måneder.
Disse resultater kommer fra en Gartner-undersøgelse udført i maj og juni i år, som spurgte 274 slutbrugerorganisationer i Asien-Stillehavsområdet, Europa og Nordamerika, og som rejser en række alvorlige problemstillinger for erhvervslivet.
Undersøgelsen viser, at 69 procent af de adspurgte virksomheder mangler en formel politik til evaluering og overvågning af brug af open source.
Dette åbner for "enorme risici for brud på immaterielle rettigheder," advarer Gartner.
"Bare fordi noget er åbent, er det ikke nødvendigvis gratis," påpeger analyseleder hos Gartner Laurie Wurster.
"Det er nødvendigt, at virksomheder har en politik for anskaffelse af OSS, til at beslutte hvilke opgaver, der skal understøttes af open source, og til at identificere immaterielle rettighedsrisici og understøttelsesrisici ved brug af OSS. Og når politikken er på plads, så skal der være en forvaltningsprocedure til at håndhæve den."
Open source-software udrulles næsten ligeligt i missionskritiske og ikke-missionskritiske miljøer til nye projekter, fortæller Gartner.
OSS som beskyttelse
De tre hovedårsager til at bruge open source angives i undersøgelsen til at være TCO (total cost of ownership, de samlede omkostninger ved ejerskab), billigere udvikling og at det er lettere at give sig i kast med nye it-projekter eller softwareinitiativer ud fra et open source-grundlag.
"Nogle af respondenterne indikerede, at de også bruger OSS som beskyttelse mod, at en enkelt softwareleverandør pludselig 'ejer' hele it-afdelingen," bemærker Gartner.
Andre svarede, at den overvejende forretningsmæssige årsag var en kortere "time to market" (periode fra udviklings- eller projektstart til udrulning eller lancering) for nye produkter og muligheden for at undgå komplekse anskaffelsesregler og procedurer.
Men undersøgelsen afslører dog, at forvaltningen netop er den vigtigste udfordring for erhvervsbrugere af open source-software, efterfulgt af problematiske handelsbetingelser og tilstedeværelsen af for mange forskellige licenstyper.
"Det er en frustrerende procedure, at lære at forstå hvornår og hvordan et open source-alternativ kan bruges, især da der er så mange former og typer af licenser at vælge mellem," fortæller Wurster.
"Som tiden går, vil mange af disse problemstillinger blive løst, men dette er fortsat en sløv procedure. Stigningen i populariteten af OSS og i hvor hurtigt, folk tager OSS til sig, vil fremme de nødvendige forandringer."
De vigtigste forretningsprocesser, hvor der bruges open source-software er kundeservice, enterprise integration, økonomi og administration, forretningsanalyse (business analytics), salg og markedsføring, kundeanalyse, mobile vedligeholdsydelser (field service) samt ERP (enterprise resource planning) og CRM (customer relationship management).
Oversat af Thomas Bøndergaard