Telia opruster i Danmark
Efter et år, hvor Telia har været under pres fra dets moderselskab, TeliaSonera, for at levere bedre resultater og omsætningsfremgang, er jerngrebet tilsyneladende løsnet. Nu skal der i stedet investeres i det danske marked, lyder beskeden fra TeliaSoneras øverste ledelse. Specielt det mobile bredbånd skal have flere kræfter.
"Vi kan ikke leve med at få kritik for at have et ringe 3G-net som nordens største teleselskab," siger Jesper Brøckner, Telias danske direktør. (Børsen)
Nu er det snart slut med frit forbrug
Selvom Telia nok udvider dækningen på det mobile bredbånd i Danmark, vokser træerne ikke ind i himlen, mener den øverste chef for TeliaSoneras mobildivision, Kenneth Karlberg. Han vil nemlig afskaffe frit forbrug på det mobile bredbånd.
"Vi skal væk fra rent flatrate.Vi skal i stedet have forskellige prismodeller, for hastigheden på mobilnettet kan ikke opretholdes fremover, hvis man giver frit forbrug," siger han. (Børsen)
It-boblen var værre end finanskrisen
Selvom den nuværende finanskrise er udråbt til den største krise siden depressionen i 1930'erne, passer det ikke helt. Faktisk var dot-com-boblens krak mellem 2000 og 2003 langt værre. Dengang faldt verdens aktier 60 procent, mens de indtil videre kun er faldet 40 procent.
Der er dog en afgørende forskel på, hvorfor den nuværende finanskrise alligevel føles hårdere, mener seniorstrateg i Nordea, Henrik Drusebjerg.
"Den har hidtil været meget kortere og føles derfor nok meget voldsom. Desuden var krisen sidst isoleret til aktier, mens boligpriserne fortsatte op, og obligationerne gik fri. Denne gang er stort set alt faldet i værdi," siger han. (Morgenavisen Jyllands-Posten)
Dansk satsning skal revolutionere onlinemusik
To danske iværksættere vil ændre den måde, vi køber og lytter til musik. Væk skal de traditionelle mediecentre og ind skal en forvokset iPhone med en berøringsfølsom skærm. Og netop designet af det såkaldte TouchDiva-system har haft stor prioritet for de to udviklere.
"Vi ville lave forbrugerelektronik for kvinder. Min kone vil ikke have en server stående i stuen. Derfor forsøger vi reelt at få alle dingenoter ud af stuen," siger Thomas Chr. Melskens, den ene af de to iværksættere.
Meningen er, at der er fri adgang til musik for 75 kroner om måneden, når først touch-skærmen er koblet til nettet. (Berlingske Tidende)