Computerworld News Service: SquareTrade, der sælger udvidede garantier på elektroniske varer i USA, står bag undersøgelsen.
Virksomheden har udsendt en rapport, der undersøger fejlprocenter på mere end 15.000 nye telefoner efter et års levetid.
Rapporten viser, at efter et års brug har iPhone en fejlprocent på 5,6, hvilket er væsentligt lavere end Blackberrys 11,9 procent.
Palm Treo klarede sig dårligst med en fejlprocent på 16,2.
SquareTrade forklarer, at man har målt fejlprocenten efter et år, fordi iPhone kun havde eksisteret i 15 måneder, da undersøgelsen blev gennemført. Derudover udløber producentens garanti typisk efter et år.
På baggrund af undersøgelsen forventer SquareTrade, at iPhone får få problemer i løbet af de to år, en mobiltelefon minimum skal holde efter amerikanske standarder.
Man forventer en fejlprocent på 11,3 procent for iPhone over to år, mens man regner med 14,3 procent for Blackberry og 21 procent for Palm Treo.
Svag touch screen
Undersøgelsen viser også, at der ikke er grund til bekymring over iPhones batterilevetid: Under 0,5 procent af de adspurgte iPhone-brugere har problemer med batteriet inden for det første år.
Omkring en procent oplever problemer med batteriet i Blackberry og Palm Treo i perioden.
Men det ser alligevel ud til, at iPhone har nogle svagheder, nemlig dens touch screen, idet en tredjedel af problemerne, der blev rapporteret om iPhone, var relateret til skærmen.
Størstedelen af disse problemer handlede om 'dead spots'.
SquareTrade har også undersøgt årsagen til utilsigtede skader på iPhone og har fundet frem til, at brugerne oplever, at iPhone kan være glat at holde på, hvilket gør den mere udsat end andre mobiltelefoner.
SquareTrade har undersøgt kundedata for 15.000 telefoner de sidste to år.
Man har tilfældigt udvalgt 6.678 Blackberries, 5.651 Palm Treo'er og 4.902 iPhones, der var dækket af SquareTrades Care Plans mellem oktober 2006 og oktober 2008.
Oversat af Mille Bindslev