Det danske softwarehus Saxotech har fyret 30 af sine 130 ansatte.
"Vi har gennemført en afskedigelsesrunde og sagt farvel til i alt 30 medarbejdere, hvoraf de 17 arbejder i det danske hovedkvarter her i Aalborg," siger Anders Christiansen, administrerende direktør, Saxotech.
Resten af de fyrede Saxotech-ansatte arbejder i Nordamerika, hvor de fleste pile ligesom i Europa peger nedad for tiden. Ikke mindst en vigende efterspørgsel efter nye systemer i mediebranchen ligger bag afskedigelserne.
"Oven i den afmatning kom så finanskrisen og en almindelig samfundsmæssig tilbagegang. Nedskæringerne hos os er simpelthen en ren driftsøkonomisk beslutning, og formålet er at sikre en fornuftig indtjening både i 2009 og fremover," siger Anders Christiansen.
Langsommere udvikling
Saxotech har haft vækst i omsætningen, der i år lander på cirka 140 millioner kroner sammenlignet med sidste års 130 millioner.
"Sidste år nåede vi et overskud før skat på en lille million kroner, og i år lander overskuddet på omtrent det samme. I 2009 budgetterer vi med et større overskud, hvilket understreger, at nedskæringerne er en velovervejet forretningsbeslutning, der skal sikre overskud og fastholde omsætningen," forklarer Saxotechs direktør.
Fyringerne rammer overvejende i udviklings- og planlægningsafdelingen, men arbejdet fortsætter.
"Efter afskedigelserne har vi stadig knap 30 tilbage i udviklingsafdelingen - så vi udvikler fortsat, bare langsommere," bedyrer Anders Christiansen.
Fremtiden er online
De seneste mange år er salget af avisabonnementer faldet med tre-fire procent om året, ligesom det også længe er gået tilbage for avisernes annonceindtægter. Fremtiden ligger online, og her har Saxotech netop lanceret et nyt produkt, der kan sælge annoncer.
"Online har vi et system - Online Advertising - der kører som SaaS (Software as Service, red.). Her lejer kunderne sig ind og sælger og placerer annoncer," fortæller Anders Christiansen.
Indtil videre har Saxotech fire kunder på Online Advertising og store forventninger til salget fremover.