Artikel top billede

25 gode spareråd, når krisen kradser

Trendy tendenser og smarte teknologier bliver tonet ned. Nu handler det om at spare penge, lyder det fra analysehuset Gartner. Få 25 råd her.

Alt handler om at spare penge det næste år. Det budskab gennemsyrede alle de budskaber, som Gartner forsøgte at komme ud med ved analysegigantens årlige konference i Cannes i sidste uge.

Tusindvis af it-chefer, CIO'er og direktører samledes for at få nogle kompasmålinger på ruter ud af den økonomiske og finansielle storm, som mange virksomheder er fanget i.

Og selvom analytikernes nærmest indbyggede optimisme ikke lod sig skjule, så klingede det glade budskab om at se krisen som en chance en anelse hult, når der samtidig blev talt om budgetnedskæringer, der i værste fald kan være på 20 procent.

Ned i motorrummet

Gartner har lavet en liste med 25 råd, som analysehuset vurderer er værd at gennemgå for at finde besparelser.

"Vi skal udnytte, at tingene bliver standardiseret, og det skal man huske at tage højde for," lyder det fra Brian Gammage, der analyserer teknologimarkedet for Gartner.

Hans kollega Andy Kyte er i samme boldgade, men med fokus på applikationer og software.

"Se på applikationer. De fleste virksomheder gror gennem fusioner og opkøb. Så de har mange systemer, derfor er et godt råd at rationalisere der," konstaterer Andy Kyte, som illustrerer sin pointe med en historie, han fik fra en klient.

Klienten havde set nærmere på en række systemer og fundet ud af, at der var en del overlappende applikationer til økonomiske beregninger.

Et enkelt system, der havde været planlagt til udrulning i hele virksomheden, viste sig kun at blive brugt af en lille gruppe medarbejdere.

"Da kunden så gik til den gruppe og spurgte dem, hvad de brugte det til, viste det sig, at de kun brugte den, når der var ændringer i renterne på boliglån, og så regnede de deres nye låneydelser ud," siger en grinende Andy Kyte.

Spar et 9-tal

Andy Kyte mener, at det eksempel måske er en yderlighed, men at pointen stadig er væsentlig. Ikke mindst fordi det, der er brug for i mange virksomheder lige nu, er kontante besparelser.

"Det er ikke tidspunktet at bede om en investering i et system, som kan spare tre minutter fra hver ansat om dagen og spare en stor virksomhed for mange årsværk til sammen," siger han og tilføjer:

"Hvis man sparer på regninger, der skal betales, så står man tilbage med pengene i hånden."

Det er ikke kun udrensning af systemer, der står højt på Andy Kytes liste over veje til besparelser.

Han peger på, at mange virksomheder også har købt licenser til langt flere brugere, end de reelt har. Endnu et sted at spare, hvis man genforhandler aftalerne.

En af de ting, som Gartner også anbefaler virksomhederne at gøre, hvis it-driften skal skæres helt ind til benet, er at overveje driftssikkerheden på mindre vigtige systemer og afdelinger. Det som analytikerne kalder at skære et 9-tal. For det betyder meget for økonomien, om virksomheden skal have en garanteret oppetid på 99,9 procent af tiden eller 99 procent af tiden.

Tom Bittman, der er chefanalytiker inden for infrastruktur og drift hos Gartner mener, at virtualisering også bør stå øverst på huskesedlen.

"Et af de gode steder at skære er i serverindkøb gennem virtualisering. Mange bruger det til at sænke udgifter, fordi du sparer hardware og centersteder," siger Tom Bittman, som forklarer, at det handler om at skubbe de hurtigste besparelser frem i projektkøen.

"Hvis du ikke kan lave en business case på seks måneder, så bare vent med projektet," lyder det formanende fra Tom Bittman.

Samtidig er der en løftet pegefinger til it-cheferne. For det er ikke alle it-systemer, centre og funktioner, der kan skæres ned på uden, at det kan mærkes i forretningen.

Men en åben dialog med de forretningsenheder, der kan få problemer som følge af forringelserne kan være med til at finde de løsninger, der er nødvendige.

Her er Gartners 25 råd

Skær i omkostningerne med mere effektiv ledelse

1) Fokuser på at skære i medarbejderudgifter. Lad være med at øge antallet af ansatte, drop bonusordninger og
skær i support lokalt.

2) Gør din organisation fladere. Skift til en samarbejds-præget, team-baseret model.

3) Sæt fart i centralisering og shared service. Saml kompetencerne og reducer antallet af decentrale
medarbejdere.

4) Få en kvalificeret regnskabskyndig ind i dit
it-ledelsesteam. Lån eventuelt en fra en anden afdeling.

5) Bevar og styrk forholdet til 'kunder'. Eksperter i både forretningen og de jobfunktioner, der har kontakt til forretningen, skal styrkes.

6) Få kontrol over ikke-styrede udgifter, der er målbare.
Eksempelvis elforbrug i datacentre, printudgifter og lignende.

Skær i softwareudgifter

7) Godkend alle regninger. Gennemgå udgifterne - er der
for eksempel forældede aftaler.

8) Skaf dig af med software, der ikke bruges. Undersøg, om der er systemer, der ikke bruges.

9) Forhandl bedre aftaler. Mere fleksible eller mindre aftaler kan give færre udgifter.

10) Brug alternative produkter, der var inkluderet i tidligere aftaler. Der er ofte en stor mængde systemer, der ikke bruges, men som er inkluderet i pakkeløsninger.

Skær i netværks- og teleudgifter

11) Lav konkurrence mellem eksisterende produkter. Find de bedste og billigste produkter og skær i de øvrige.

12) 'Best for need' i stedet for 'best of breed'. Brug det system, der kan levere, det du har brug for. Ikke nødvendigvis det markedsførende.

13) Brug tele-udgiftsstyring.

14) Gå over til corporate liability for trådløse services.

15) Reducer oppetid med et 9-tal i udvalgte enheder.

16) Brug multimediekonferencer.

17) Rul IP- og VoIP-telefoni ud.

18) Brug internettet til transport af data.

Skær i Hardware og it-drift

19) Udskyd Windows XP-pc-udskiftning til 2009.

20) Udnyt standardiseringen af produkter.

21) Få bedre udbytte af nuværende redskaber gennem bedre processer og politikker.

22) Udskyd arkitekturprojekter på klienterne.

23) Implementer 'thin provisioning' og data deduplikering for at minimere arkivbehovet.

24) Konsolider og virtualiser servere.

25) Udvælg to eller tre områder til nulbaseret budgettering. Det vil sige: Gennemgå alle udgifter i budgettet, ikke kun vækst i udgifter.

Kilde: Gartner




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere