Computerworld News Service: FCC's godkendelse af to teleselskabs-fusioner baner baner vejen for en ny trådløs operatør med mere end 80 millioner kunder.
FCC's afgørelse giver Verizon lov til at købe Alltel Wireless for 28 milliarder dollars, og Sprint får lov til at sælge sin WiMax-division til Clearview med henblik på at oprette en ny leverandør af mobilt bredbånd til 14,5 milliarder dollars.
FCC's betingelse for at godkende handlen mellem Verizon og Alltel var, at ingen af virksomhederne må frasælge sine licenser og netværksaktiver på fem markeder, hvor de to virksomheder overlapper hinandens dækning.
Derudover skal Verizon følge en anbefaling fra det amerikanske Department of Justice om at sælge sine aktiver på 100 markeder i 22 stater, hvor de to virksomheder har overlappende dækning.
For at godkende sammenlægningen af Clearwire og Sprints WiMax-division kræver FCC, at den nydannede virksomhed ikke må skade konkurrencelandskabet på noget amerikansk marked.
Derudover skal Spring droppe sit krav om dyr support på universel service over en periode på fem år, og virksomheden skal overholde FCC's regler for trådløse enheder.
4G-dækning i by og på landet
FCC's formand, Kevin Martin, siger, at Verizon-aftalen giver operatøren mulighed for at udfylde huller i sit dækningsområde og tilbyde sine kunder en mere robust landsdækkende trådløs tjeneste, mens Clearwire-aftalen forbedrer konkurrencen og stadfæster trådløst netværk som en supplerende bredbånds-platform, opmuntrer til innovation og giver forbrugerne flere muligheder og bedre tjenester.
Nu hvor Sprint har solgt WiMax-divisionen til Clearwire, kommer den nye virksomhed primært til at fokusere på at udvikle et landsdækkende WiMax-netværk, der giver 4G-dækning både i landområder og i byen.
Den nye virksomhed, der fortsætter med at hedde Clearwire, vil også koncentrere sig om at levere trådløst bredbånd til forbrugere, virksomheder og endda offentlige sikkerhedstjenester, lyder det fra Sprint.
Sammensmeltningen af Verizon og Alltel baner vejen for, at Verizon kan blive superoperatør med omkring 80 millioner abonnenter og giver virksomheden mulighed for at udvide sin dækning til flere landlige områder i USA.
Oversat af Mille Bindslev