Drømmen om at frigøre sig fra kontorets fysiske rammer - om at kunne arbejde hvor og når som helst - er større end nogensinde.
Takket være internettets og mobiltelefonens utrolige evolution står vi foran et gennembrud for mobile teknologier. Et gennembrud, der kan forandre vores måde af drive forretning på og bygge bro mellem de digitale indvandrere i 40- til 50-års-alderen og de digitalt indfødte i 20'erne og 30'erne.
Men terminaler, strøm og netværk er tre udfordringer, som risikerer at gøre drømmen om mobilitet til en myte.
Første udfordring er terminalerne. Branchen så indtil sidste år smartphones som svaret på alle vore mobile længsler - en 'one size fits all'-model som på pc-markedet. De skulle proppes med funktioner, som i princippet gør det muligt at anvende de små enheder til at arbejde med både mail og data fra for eksempel virksomhedens ERP - men ingen af delene særlig godt.
Heldigvis har WiFi- og en mulig WiMAX-bølge skabt et gennembrud for netbook'en. Og selvom det var Asus' lille Linux-baserede Eee PC, der skabte gennembruddet, så er de fleste leverandører på vej med produkter, der skaber håb om en større diversitet af mobile produkter i spændet mellem laptop og iPhone.
Udfordringen med strømforsyning er langt værre. Man behøver bare at se den desperate kamp, som ellers noble forretningsfolk dagligt udkæmper om de få stikkontakter, der normalt forsyner rengøringspersonalets støvsugere i verdens lufthavne. Mere datakraft og stadig flere funktioner i den eksplosivt voksende mængde af mobile terminaler kræver strøm, også selvom processor-leverandørerne arbejder ihærdigt på at nedsætte strømforbruget.
Leverandører af såvel hardware, software som datatrafik er nødt til for alvor at gøre noget ved udviklingen af batteriteknologi, hvis ikke de mange mobile enheder blot skal udvikle sig til små irriterende maskiner, som brugerne aldrig får den ønskede effekt ud af.
Netværksforbindelsens stabilitet og kvalitet er den tredje udfordring, der truer med at kvæle den mobile revolution. Uden netværk ingen mobilitet. Men realiteterne i 2008 er, at netværk alt for ofte leverer dårlige forbindelser eller er helt fraværende, når den mobile bruger hiver dyret frem for at arbejde. Datatransmissionen på mobilen er samtidig ofte meget dyr og det samme gælder WiFi-forbindelser.
Her skal en langt mere målrettet indsats til for bogstavelig talt at skabe hul igennem hele tiden.
Selvfølgelig er der løsninger på de tre udfordringer. De kræver især, at leverandørerne arbejder sammen.
Brugerne har større problemer
Brugerne i virksomheder og organisationer har rigeligt at se til med overhovedet at organisere sig i en mobil virkelighed. Derfor vil problemer med terminaler, strøm og netværk blot føre til, at man i bedste fald kasserer de mest brugerfjendske produkter og i værste fald helt dropper mobile løsninger.
"Vi går på røven alle sammen, hvis vi ikke finder en anden måde at gøre tingene på." Så kontant formulerer Carsten Sørensen fra London School of Economics den problemstilling, at dem, der har en mobil enhed, blot arbejder mere, fordi vi forsøger at lede en organisation i det 21. århundrede efter principperne fra det 20. århundrede.
Der er absolut ingen grund til, at brugerne skal tynges af udfordringer som terminaler, strøm og netværk, når mobiliteten i forvejen tvinger dem til totalt at nytænke virksomhedskultur, ledelse og arbejdsliv. Det er it-branchens virksomheder, der skal levere de gode løsninger.