Den vesteuropæiske mobilindustri mærker for alvor følgerne af den globale finanskrise, der har fået mobil-køberne til at holde kreditkortet i lommen og i stedet forsøge at banke endnu nogle måneders levetid ud af den gamle mobiltelefon.
I årets tredje kvartal faldt salget af mobiltelefoner med otte procent i forhold til det tilsvarende kvartal et år tidligere. I forhold til andet kvartal i år - altså i sommer - er salget faldet med 5,1 procent.
Det viser tal fra analysehuset IDC. I alt er der i tredje kvartal blevet solgt 45,8 millioner mobiltelefoner i Europa i tredje kvartal, der ellers traditionelt er en periode, hvor der er godt gang i salget.
"Forbrugerne udsætter udskiftningen af mobiltelefonerne. Dette mærkes især i lande, hvor penetrationen er på mere end 100 procent," lyder det fra Francisco Jeronimo, IDC-analytiker.
Der er dog andre signaler, når det handler om de avancerede smartphones. Her steg salget nemlig med hele 58 procent i kvartallet i forhold til det tilsvarende kvartal et år tidligere. Ikke mindst iPhonen - der i sommer blev lanceret i 15 europæiske lande - har trukket dette salg.
Nokia er fortsat klart størst med en markedsandel på 34,9 procent. Selskabet har dog mistet markedsandele til Samsung, der sidder på 28,1 procent af markedet.
Tredjestørst er Sony Ericsson med en markedsandel på 15,3 procent.