En af verdens største computerproducenter, Dell, er for alvor mærket af finanskrisen. For få måneder siden annoncerede Dell, at firmaet forventede en afmatning i efterspørgslen som følge af den sløje økonomi.
Derfor var planen at sænke udgifterne med omkring 18 milliarder kroner.
For at nå det mål, må der nu tages nye midler i brug, skriver Wall Street Journal.
De nye tiltag indebærer blandt andet, at Dell stopper for alle nyansættelser, ligesom firmaet tilbyder at købe ansatte fri af deres kontrakter.
Derudover beder Dell også ansatte om at tage fri i op til en uge uden løn, oplyser Dell-talsmand David Frink.
Dells egne medarbejdere fik beskeden i en mail sendt af firmaets øverste chef, Michael Dell.
Han forklarer, at de nye tiltag skal gøre Dell i stand til nå endnu længere end det oprindelige 18 milliarders sparemål, ligesom det skal forbedre firmaets konkurrenceevne på lang sigt.
Ikke flere rejser, tak
Udover ændringerne i forhold til Dells medarbejderstab har virksomheden også omprioriteret visse projekter og udgifter og reduceret rejsebudgetterne på tværs af virksomheden, fortæller David Frink. Virksomheden vil i følge Frink også reducere udgifterne til eksterne tjenester til ikke-kritiske projekter.
Sparetiltagene fra Dell kommer efter en nedgang i fortjenester men dog en omsætningsforøgelse i Dells andet regnskabskvartal. Finanskrisen i USA og Vesteuropa skader Dells fortjenester, udtalte virksomheden, efter tallene fra andet regnskabskvartal blev offentliggjort.
Dell er netop ved at være igennem en fyring af 8.800 medarbejder, som blev offentliggjort i maj 2007. De aktuelle spareplaner inkluderer ingen yderligere fyringer, forsikrer Frink.
Nye produkter skal hjælpe Dell
På produktsiden er Dell fuldt klar over, at økonomien også presser firmaets kunder.
I sidste uge rullede Dell derfor et nyt koncept ud, der var rettet specielt til at reducere virksomhedernes omkostninger.
Dengang sagde Dells EMEA-chef til Computerworld, at de nye produkter, der blandt andet bestod af de såkaldte tynde klienter, var tæt knyttet til de nuværende finanskrise.
"Når vi har et finansielt klima som i dag, er der mange kunder, der i stigende grad spørger, hvordan de kan reducere omkostningerne. Det her er en af mulighederne," forklarede Samuel Larsson til Computerworld.