Computerworld News Service: Markeds-analysefirmaet NewDiligence har spurgt 527 slutbrugere og it-ledere og konkluderer, at omkring 60 procent af respondenterne bruger sociale netværkssites på arbejdet, mens 85 procent bruger instant message og streaming af lyd og video.
Herudover svarer mere end halvdelen af respondenterne, at de udnytter fildeling til arbejdsbrug og en tredjedel tilstår, at de også deler musik og video til personligt brug på arbejdet.
Rundt regnet 40 procent udnytter internetbaseret telefoni til personligt brug, og 15 procent gør brug af anonymiserende online-systemer, mens de er på arbejde, for at skjule deres identitet.
Arbejdsredskab
Halvdelen af respondenterne svarer, at de logger på sociale netværk som LinkedIn, Facebook, YouTube en gang om dagen eller mere til arbejdsbrug. Men det er de samme sociale netværk, respondenterne bruger mest til personlige formål - i arbejdstiden.
Arbejdsårsager til at besøge sociale netværk blev angivet til at være 'professionel networking med kolleger', 'at finde kolleger', 'undersøgelser', 'mødeorganisering' og 'opsøgende salg'.
På trods af legitime årsager til arbejdsbrug, udgør brugen af sociale netværk stadig en sikkerhedsrisiko. De udnyttes jævnligt til at sprede malware eller til at narre ofre til at besøge inficerede sites, påpeger netværks-sikkerhedsanalytiker hos Arbor Networks Jose Nazario.
Mikroblogging-sitet Twitter har for eksempel været uagtsomt medvirkende til at sprede malware blandt andet i kraft af en bot, der for nylig sammenkoblede link-spam fra MSN Messenger med Twitter i et forsøg på at få brugere til at downloade malware, bemærker han.
"Et hvert socialt medie, hvor man har mange brugere, fungerer som en direkte distributionskanal for malware," fortæller Nazario.
Samlet kommunikationspakke
NewDiligences undersøgelse viser, at de fleste af de adspurgte it-lederes virksomheder har virksomhedspolitikker for overvågning af netværkstrafik. Det var hovedsagligt mindre virksomheder med under 5.000 ansatte, der manglede sådanne politikker (20 procent).
Undersøgelsen beskriver også, at omkring halvdelen af de adspurgte it-ledere har udrullet en samlet kommunikationspakke eller har planer om at gøre det, hvor e-mail og instant message er de mest brugte applikationer efterfulgt af VoIP og fildeling.
Undersøgelsen fra NewDiligence har titlen 'The Collaborative Internet: Usage Trends, End User Attitudes and IT Impact' (da: 'Samarbejde og informationsdeling på internettet: Brugstendenser, holdninger hos slutbrugere og påvirkning af it-afdelingen') og blev bestilt af FaceTime Communications, som leverer enterprise-værktøjer til sikker brug af instant message, Skype, internetbaseret telekonferencer og p2p-fildeling.
Oversat af Thomas Bøndergaard