Analytiker i Sydbank Jacob Andersen, der følger A.P. Møller - Mærsk tæt, er ikke i tvivl om, at A.P. Møller- Mærsk har gjort sig meget grundige overvejelser, inden man fravalgte IBM til levering af et større erp-system til Maersk Olie og Gas.
"Den beslutning er ikke taget på tom mave. Der ligger meget seriøse overvejelser bag. Og selvom koncernen har draget konklusioner på sine uheldige erfaringer med it-problemer, bliver man nødt til at kigge frem," siger Jacob Andersen til Computerworld.
Han forklarer, at de tidligere it-problemer har koster A.P. Møller - Mærsk dyrt. Dengang blev de forkerte varer leveret til de forkerte priser til de forkerte steder.
Derfor er han også overbevist om, at it-området har maksimalt fokus nu.
"Det er også nødvendigt, for it er alfa omega for koncernen," forklarer han.
"It er simpelthen nøglen til succes i koncernen," siger analytikeren.
Vinderen af kontrakten blev Accenture og indiske L&T Infotech, skriver Børsen i dag.
IBM og Mærsk
Tidligere på året blev IBM også i anden sammenhæng vraget af A.P. Møller - Mærsk.
Dengang var det HP, der overhalede it-giganten indenom, hvilket gav en del tovtrækkeri mellem HP og IBM i pressen efterfølgende.
Grunden, til at IBM og A.P. Møller - Mærsks forhold er genstand for stor opmærksom, skyldtes dels de tætte historiske bånd mellem de to virksomhedsgiganter og dels A.P. Møller - Mærsks store it-problemer, som er blevet forklaret med blandt andet IBM's køb af Mærsks tidligere it-afdeling Maersk Data.
Helt tilbage, da A.P. Møller - Mærsk fik sine første hulkortsmaskiner, var IBM leverandør. Og siden har Mærsk Mc-Kinney Møller siddet i it-gigantens bestyrelse igennem mange år.
Men de bånd er fuldstændig revet over nu, mener professor i ledelse Anders Drejer fra Handelskolen i Århus.
"Det må man klart kunne sige - enten fordi Hr Møllers direkte indflydelse på den slags beslutninger i A. P. Møller-Mærsk efterhånden er formindsket så meget, at man kan agere uden skelnen, eller fordi IBM har gjort så meget i nælderne overfor sine kunder, at fortidens venskaber ikke er vigtige nok" siger Anders Drejer til Computerworld.
IBM: Vi har gode forbindelser
Hos IBM afviser man dog, at forholdet skulle være blevet mere køligt.
Kommunikationschef Marie-Louise Arnfast fra IBM forklarer, at IBM har "et godt og omfattende samarbejde med A.P. Møller - Mærsk, hvor vi løbende tegner nye kontrakter."
"A.P. Møller - Mærsk har en flerleverandør-strategi, og IBM har vundet flertallet af de kontrakter, vi har budt på," siger hun til Computerworld.
Hun peger blandt andet på, at A.P. Møller - Mærsk Gruppen og IBM også tidligere på året annoncerede indgåelsen af en femårig ISS-aftale (Internet Security Systems) til en værdi af 7,5 millioner dollar.