Når man nu har en velfungerende og gennemtestet butik på det danske marked, hvorfor så ikke prøve at indtage udlandet?
Du har jo lavet butikken, du har styr på logistikken, du har varerne og vel egentlig alt andet end en butik på et fremmed sprog, og det er jo ikke verdens største opgave?
Prisen for at gå fra at have et fuldt, færdigt shopsystem i Danmark til også at sælge for eksempel i Norge, USA eller hvad ved jeg behøver ikke at være særlig høj. Det er selvfølgelig noget, der skal undersøges først, og en del skal ændres. Men i mange tilfælde er det ret små ressourcer, der skal bruges på også at kunne handle med andre lande.
Når man tænker på, at vi kun er 5,5 millioner mennesker i Danmark, så er det også fjollet at ignorere for eksempel Tyskland, som ligger lige ved siden af med over 80 millioner købestærke indbyggere, og som ikke har det fjerneste imod at handle med danskere.
Fra Holland til Mexico
Et af Spamfighters meget stærke markeder er Holland.
Vi har aldrig planlangt, at det skulle være sådan, men i dag har vi tre hollandske supportere siddende på et kontor i Københavns nordvestkvarter, hvor Spamfighter bor.
De hjælper hollandske brugere med at anvende Spamfighter bedre, og over 25 procent af vores omsætning kommer nu fra Holland.
Det er en fornøjelse at se på en varm dansk sommerdag, hvor praktisk talt ingen danskere køber vores produkter, at vores samlede omsætningen kører på normalt niveau på grund af blandt andet Holland og de 200 andre lande, hvor folk jævnligt køber vores produkter.
Da vi grundlagde Spamfighter, kom halvdelen af vores brugere fra Danmark.
I dag er det under to procent. Et af de markeder, der begynder at røre på sig, er Mexico.
Tips til salg i udlandet
Der er ikke mange, der tænker på, at 21 millioner mexicanere har en levestandard, der er på højde med eller højere end den danske. De surfer på nettet, køber iPods og køber Spamfighter-spamfiltre.
Ud af de 12.000 virksomheder, der bruger vores serverprodukter, er det under 10 procent, der kommer fra Danmark. Så for at gøre en lang historie kort: Udlandet er uendeligt stort og uendeligt spændende at sælge til.
Tips til salg i udlandet
Derfor kommer jeg de næste måneder med gode råd til, hvordan man kan gebærde sig på de udenlandske markeder.
Det er der egentlig ikke meget hokus pokus i, men hvis man ikke forbereder sig fornuftigt, får man ikke det ud af det, som man kunne, hvis man brugte et par små tricks.
For eksempel er der ikke mange, der tænker på, at der er tæt på 200 lokale debitkort i verden, altså betalingskort ligesom vores hjemlige Dankort.
Prøver man at sælge til Tyskland uden at modtage EC Card, så vinker man farvel til ikke under 50 procent af sin omsætning.
Det samme er tilfældet i Holland. Da vi begyndte at modtage iDeal Card og Direct Debit, steg vores omsætning med mere end 50 procent. Dertil er der mange andre faktorer, men dem kommer jeg til de næste måneder, så følg med, hvis du vil sælge mere!
Martin Thorborg er medstifter af Spamfighter, administrerende direktør og stifter af Amino.dk samt forfatter til bogen E-pusher.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.