Computerworld News Service: Microsoft vil fokusere på at sænke kundernes samlede ejerskabsomkostninger og mindske sit eget forbrug for at skabe driftseffektivitet. Samtidig vil selskabet investere forsigtigt i den nærmeste fremtid, hvor den amerikanske og globale økonomi fortsat vil være skrøbelig.
"Der er stor usikkerhed omkring fremtiden på grund af økonomiens tilstand," siger Microsofts CFO, Chris Liddell i et telefonmøde.
"Vi kan ikke kontrollere økonomien, men vi kan kontrollere vores overordnede præstation i forhold til den."
Som en del af virksomhedens økonomiske erklæring for første kvartal af regnskabsåret 2009 sænkede Microsoft torsdag sine forventninger til resultatet for både andet kvartal og hele 2009.
Virksomheden er bange for, at pc-forbruget bliver lavere end forventet, hvilket vil få en negativ påvirkning på virksomhedens Windows klient-forretning, hvor Microsoft henter størstedelen af sin indtjening.
Håber på konkurrence-forspring
Den nye forventning til andet kvartal, der slutter 31. december, ligger mellem 17,3 og 17,8 milliarder dollars i indtjening og 0,51 til 0,53 dollars for udvandet indtjening per aktie.
Virksomheden har tidligere meldt ud, at man forventede en indtjening på omkring 18 milliarder dollars med en indtjening per aktie på 0,55 dollars per aktie for andet kvartal.
For hele regnskabsåret forventer man nu en indtjening på mellem 64,9 og 66,4 milliarder dollars med en indtjening per aktie, der ligger mellem 2 og 2,10 dollars.
Microsoft forventede tidligere en indtjening på mellem 66,59 og 67,1 milliarder dollars og en indtjening per aktie på mellem 2,11 og 2,18 dollars.
For at tiltrække og fastholde kunder, der gerne vil 'gøre mere med mindre' i den udfordrende økonomiske situation, vil Microsoft fokusere på at levere værdifulde produkter til en lav samlet ejerskabsomkostning for at få et konkurrenceforspring, fortalte Chris Liddell.
For at spare på udgifterne vil Microsoft reducere sit forbrug med 500 millioner dollars resten af regnskabsåret 2009, som slutter den 30. Juni, afslørede han.
Microsoft har også planer om at reducere sine marketingudgifter, så virksomheden fortsat kan køre effektivt, lød det fra Chris Liddell.
Oversat af Mille Bindslev