Computerworld News Service: Selv om den kriseramte økonomi nok kommer til at bremse brugen af mobil-tjenester, vil udviklerne formentlig gå efter forbrugeren frem for virksomhederne, lød det fra flere topledere, der deltog i Mobile Northwest-konferencen.
"Jeg tror ikke, folk vil bruge flere penge på telefoner, og jeg tror ikke, de vil købe flere spil," sagde Tom Huseby, direktør for SeaPoint Venture og hovedtaler.
Men selvom folk ikke køber nye telefoner eller spil, er det næppe sandsynligt, at de helt skaffer sig af med deres telefoner.
"Vi er heldige nok til at være i en branche, hvor forbrugerne vil fortsætte med at bruge penge på trådløst," siger Venetia Espinoza, chef for mobile applications and partner programs hos T-Mobile.
Hun tilbragte for nylig en dag med at arbejde i en af T-Mobiles forretninger, og her hørte hun flere kunder sige, at de hellere vil opgive deres fastnettelefon eller kabel-tv end skille sig af med deres mobiltelefon.
Sociale netværk i virksomheder
Selvom det samme gælder for mange virksomheder - det er nok de færreste, der skærer i budgettet til mobiltelefoner - kommer de formentlig ikke til at udvide brugen af mobiltelefoner med nye applikationer.
Selvom social networking-applikationer for eksempel er velegnede til virksomhedsbrugere, er det sværere at nå virksomheder end forbrugere, siger Peter Claasen, chef for business development hos Ontela, en nystartet virksomhed der tilbyder automatisk upload af fotos fra brugerens mobil til en hjemmeside.
"Vi fokuserer ikke på virksomheder, men vi har tænkt over det, og jeg tror, det er et modent marked," siger han.
Men man kan nå mange flere brugere ved at tilbyde tjenester til forbrugere gennem en udbyder end ved at henvende sig til individuelle virksomheder, siger han.
Og derfor bliver virksomhedsmarkedet ikke prioriteret særlig højt i hans virksomhed.
Tom Huseby er enig i, at nystartede virksomheder kan have svært ved at komme igennem til virksomheder.
Pinefuld proces
Større it-leverandører som Microsoft, Oracle og SAP har bedre held med det, fordi de kan sælge trådløse produkter som et tillæg til de kontrakter, de måske allerede har med virksomheden, siger han.
Historisk set er det kun en meget lille procentdel af mobilbrugerne, der nogensinde har downloadet nye applikationer på deres telefon.
Det har betydet, at applikationsudviklerne har været nødt til at gennemgå en ofte pinefuld proces med at forsøge at overbevise mobiloperatørerne om at loade deres applikationer på telefonerne, før de kommer på markedet.
Oversat af Mille Bindslev