Lige over 80 millioner computere blev solgt i tredje kvartal af 2008. Det svarertil en stigning på godt 15 procent.
Et fornuftigt salg til forbrugermarkedet i forbindelse med skolestart kombineret med stigende efterspørgsel efter mini-bærbare, eller netbooks, som gerne står i et par tusind kroner, hev tallene op, Det viser tal fra analysefirmaerne IDC og Gartner.
"Det virker til, at de har ramt et utrolig godt tidspunkt, og ser umiddelbart ud til at holde markedet noget oppe, i hvert fald her i Europa," siger Anders Elbak, analytiker hos IDC.
HP i førertrøjen
Globalt set fører HP salget med cirka 19 procent af markedet, hvilket svarer til 14,9 procents årlig vækst, med Dell på en andenplads med en markedsandel på lige over 14 procent.
HP har haft lidt problemer med at komme ind på markedet for mini-bærbare, men står takket være et bredt produktkatalog solidt i forhold til nedgangen i økonomien.
I Europa går det generelt stadig ganske godt med salget af computere til forbrugere, og samtidig har pc-producenternes aftaler med teleselskaber løftet lidt ekstra på tallene.
Nichemarked i vækst
På markedet for mini-bærbare står særlig Acer og Asus stærkt og begge kunne se solid stigning i salget.
Mens de fleste producenter tilbyder mini-bærbare, har Acer og Asus sat sig tungt på markedet, og andre får svært ved at konkurrere med dem.
"De står mere eller mindre på det hele og er klart de største. Det er også andre på markedet, men det er småting," siger Anders Elbak.
"Lige nu er vi i en hype-bølge, hvor der er ekstra stor efterspørgsel på dem, og interesse for dem."
Fortsætter krisen med at trykke folk på pengepungen, vil dette marked formentlig fortsat vokse i et fornuftigt tempo, vurderer Anders Elbak.
"De skal nok få fat i markedet, men jeg tror ikke vi vil se en eksplosiv vækst hen over flere år. Det vil meget hurtigt komme op på et niveau, hvor markedet vil stabilisere sig," siger han.
Krise på vej
Værst ramt er det amerikanske marked for erhvervscomputere, som allerede er svækket efter længere tids vækst.
Det har medført en øget interesse for de billige mini-bærbare i USA.
"Eftersom markedet for mini-bærbare stadig er et nyt segment, er det endnu for tidligt at fastslå om det voksende segment skaber et nyt marked, eller om det vil medføre kannibalisering af andre billige computere," siger chefanalytiker Mita Kitagawa i en rapport fra Gartner.
Selvom salget stadig går godt i Europa, er det ikke usandsynligt at økonomien vil sætte sit præg på det kommende kvartal, som ellers står for en god del af virksomhedernes omsætning.
"Jeg tror faktisk godt de her mini-bærbare kan få et rigtig godt julesalg. Det er muligt, at vi allerede kommer at den nuværende økonomiske situation kan få en negativ effekt, på størrelsen af julegaverne, så det ikke bliver en 8.000-kroners pc man får i julegave," siger Anders Elbak.
"Der vil de her computere til et par tusinder kroner nok passe utrolig godt ind i stedet."