Artikel top billede

Søgeportalerne benytter sig af traditionel markedsføring, når kampen om annoncekronerne bliver hårdere.

Søgeportaler på jagt efter danske annoncekroner

Både Jubii og Google har de seneste par dage utraditionelt annonceret i de danske dagblade. Konkurrencen er blevet tydeligere, vurderer online-ekspert.

I onsdags var det Google, der havde et helt annoncetillæg i et af landets store dagblade.

Torsdag var det den danske søgeportal Jubiis tur til at reklamere off-line.

Selv om de to firmaer har vidt forskellige størrelser, konkurrerer de nemlig i høj grad om de samme annoncepenge.

Og konkurrencen er ikke blevet mindre, efter at eBay indtog det danske marked ved milliardkøbetaf Den Blå Avis.

Google bruger ikke kun mund-til-mund

Hos Google Danmark betyder det, at selskabet nu tager et for firmaet højst utraditionelt middel i brug. Det reklamerer for sig selv. I et trykt dagblad.

"Det er første gang, vi i Danmark bruger andet end internettet til at annoncere," siger Peter Friis, direktør i Google Danmark.

Han påpeger dog, at den nye strategi ikke skal ses som krisetegn midt i en ellers afmattet økonomi.

"Faktisk oplever vi, at krisetiderne ikke er krisetider for Google. Et eller andet sted skal man oplyse, før folk ved, hvad de skal lede efter. Jeg tror ikke på, at nogen markedsføring står alene. Google vil selvfølgelig også gøre brug af mediesynergierne," siger Peter Friis.

At Google øger marketingmaskinen fremgår også af firmaets egen oversigt over ledige jobs, hvor der aktuelt søges efter en dansk marketingdirektør.

"Vi har ikke tidligere haft en dansk marketingchef. Det har delvist været mit job, men jeg kan ikke lave det hele," siger Peter Friis.

Jubii går også offline

Jubii står ikke tilbage for Google. Den danske søgeportal indrykkede i dag en annonce i et andet landsdækkende, dansk dagblad.

Af Jubii-annoncen er det klart, at firmaet ligeledes går på jagt på det lukrative, men pressede marked for online-annoncering.

Christian Peytz, formand for Foreningen af Danske Internetmedier, mener dog ikke, at de to portalers annoncekampagner skal ses som et direkte svar på for eksempel eBays massive indtog på det danske marked.

"Jeg tror simpelthen ikke, at de to kan nå at reagere så hurtigt på sådan noget," siger han.

Christian Peytz mener snarere, det er en kombination af flere faktorer. For eksempel fordi det typisk er i november, at reklamekampagner for det næste år planlægges.

Han slår dog fast, at det bestemt ikke er blevet lettere at klare sig i kampen om annoncekronerne.

"Set i lyset af afmatningen, set i lyset af eBay, og set i lyset af den stigende konkurrence, så ser vi også, at annoncekampen bliver tydeligere," siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere