Computerworld News Service: Facebooks og Microsofts samarbejdsaftale, der blev offentliggjort i juli, giver begge virksomheder en ekstra mulighed for omsætning. Men de må først overbevise folk om at bruge tjenesten, og det er usikkert, om det vil lykkes i dens nuværende form.
"Jeg er ikke sikker på, at den oplevelse, de tilbyder, er helt optimal," siger Greg Sterling, analytiker hos Sterling Market Intelligence.
Aftalen er dog stadig et kup for Microsoft, som har haft svært ved at styrke sin søgningsforretning. Det er muligvis Microsofts største søgningsaftale i forhold til antallet af potentielle brugere, påpeger Sterling. Microsoft har aktieandel i Facebook og har i forvejen en eksklusivaftale om bannerannoncering på sitet.
Fra i tirsdags begyndte Facebook-brugere at bemærke, at når man skriver i Facebooks søgefelt, så fremkommer der nu en dropdown-menu, hvorfra man kan vælge, om man vil søge på Facebook eller på nettet, og søgeresultaterne fremkommer på en ny Facebook-side med reklamer i højre side af skærmen.
Resultater filtreres
Øverst på siden med søgeresultater er et link til at foretage en "avanceret søgning på Live.com," hvilket åbner et nyt vindue med søgeresultaterne vist på Live.com.
Disse resultater er nogle gange lettere forskellige fra de vist på Facebook-siden, og så er her også mulighed for at udvide søgningen til at inkludere billeder, nyheder, kort og videoer.
Søgeresultaterne er forskellige, fordi Facebook bruger bestemte filtre og ikke viser sponsorerede søgeresultater, ifølge Facebook-talsmand Matt Hicks.
Udover at kræve at brugere foretager en avanceret søgning for at få vist billed- eller kortresultater, så er søgeresultaterne også formateret anderledes end hos andre førende leverandører af søgetjenester, hvilket ifølge Sterling er endnu en potentiel ulempe.
Hvert søgeresultat fremkommer i en boks, der angiver websitets navn, en beskrivelse af det og et link.
"Præsentationen af søgeresultaterne er lidt underlig, det er en smule fremmedartet i forhold til søgeresultater," siger han.
Et første skridt
De to virksomheder ser dog muligvis på dette tiltag som et første forsøg med planer om at tilføje flere muligheder.
"Idet vi evaluerer tilbagemeldinger og resultater fra brugere, vil vi udforske nye måder at integrere Live Search dybere i Facebook-oplevelsen," skriver Angus Norton, senior director for produktledelse af Live Search hos Microsoft i et blogindlæg.
Han kalder denne ny tjeneste for et første skridt.
I fremtiden bør Facebook lede efter metoder til at gøre søgeresultater og andet indhold på sitet mere relevant for folk i konteksten af deres besøg på Facebook ifølge Jeremiah Owyang, analytiker hos Forrester Research.
"Dette er et spil på den lange bane," siger han.
Facebook var et af de eneste af de større sociale netværkssites, der ikke tilbød søgning, ifølge Sterling.
"Det var lidt af et problem, og nu har de rettet op på det," siger han.
Oversat af Thomas Bøndergaard