2,1 milliarder kroner. Så meget indbragte salget af Karsten Rees annonceimperium, da eBay meldte sig på banen med et købstilbud. Ifølge den amerikanske virksomhed selv er det et godt køb, men to danske virksomhedsmæglere er knap så sikre.
"Umiddelbart lyder det som en særdeles høj pris, og det er begrundet i flere ting. Det er blandt andet en høj pris set i forhold til den finansielle situation i øjeblikket," siger partner Henrik Schrøder, der er virksomhedsmægler i Schrøder Partners.
Også partner Jan Larsen fra LNP Group peger på, at det i første omgang er Karsten Ree, der har gjort den gode handel.
"Det lyder som om, at han har fået en rigtig god pris, og det er også derfor, han sælger. Det må han også selv mene, for ellers ville han ikke sælge. Han mangler jo ikke penge, men han har set, at det er en god pris i det her marked," siger Jan Larsen med henvisning til den ustabile finansielle situation på verdensplan.
eBay: Værdierne er til stede
Den amerikanske e-handelsgigants topchef i rubrikannonceafdelingen, Jacob Fonnesbech Aqraou, ser et stort potentiale i hele Karsten Rees pakke, som eBay ifølge sælgeren købte kontant.
"2,1 milliarder lyder af mange penge, og det er det også, men vi synes, at der er værdier for de penge, og at vi har gjort en god handel, hvis vi sammenligner med andre handler," siger Jacob Fonnesbech Aqraou til Computerworld.
Ifølge Business.dk forventer Den Blå Avis, Bilbasen og Bilinfo en samlet omsætning på 300 millioner kroner i år, mens driftsresultatet skulle ende på 58 millioner kroner. Det er dermed langt fra en milliard-forretning, som eBay overtager.
"Det kan godt være de kan øge forretningen med 50 procent i Danmark, men selv en vækst på 50 procent vil formentlig ikke kunne forsvare den pris, hvis man ser på en tilbagebetalingsmodel. Det vil stadig være et voldsomt dyrt køb. Det er for at lave en international ekspansion, at eBay giver så høj en pris," vurderer Henrik Schrøder.
Guldægget ligger i bildelen
I går fortalte Jacob Fonnesbech Aqraou til Computerworld, at eBay internationalt vil gøre brug af de værktøjer, som Bilinfo har udviklet. Med værktøjerne i hånden, kan autobranchen styre sit bilsalg på nettet på en nem og overskuelig måde.
"Der har de et rigtig godt koncept, og der er nogle skaleringsfordele, som giver eBay en lotteriseddel. De har råd til at tabe pengene, men der er store muligheder, hvis de kan skalere det ud i et globalt perspektiv," siger Jan Larsen.
Henrik Schrøder peger på, at det er de internationale muligheder, som presser prisen for handlen i vejret. Men selv med det potentiale er prisen høj, pointerer han. Direktøren hos eBay mener derimod, at det nordiske marked er yderst attraktivt.
"Vi gør det, fordi vi har muligheden for at købe en ledende internetforretning i et land, vi sætter pris på. Skandinavien er et stort marked, som udgør godt 10 procent af al e-handel i Europa. I de skandinaviske lande er det også igennem rubrikannoncer, at det meste af e-handelen finder sted," siger Jacob Fonnesbech Aqraou.
Kan øge omsætning men holde udgifter nede
Fidusen med et koncept som dba.dk er, at selvom der kommer markant flere annoncer på siden og en øget trafik, så kræver det stadig det samme antal ansatte på kontoret.
"Det er en meget skalerbar virksomhed - både Bilbasen og Den Blå Avis. Her kan man øge aktiviteten i virksomheden uden at få væsentligt flere faste omkostninger, og det gør selvfølgelig, at værdien af virksomheden er højere end normalt," påpeger Henrik Schrøder.
Jan Larsen kalder handelen for 'et optimalt match', som giver Karsten Ree en stor pose guld, mens eBay får muligheden for at score kassen. Og lykkes det ikke, har de råd til at tabe pengene. Den amerikanske virksomhed forventer dog, at købet giver et plus.
"Så længe vi får en forrentning af de penge henover tid - og vi kan være langsigtede investorer - så er vi glade," fastslår Jacob Fonnesbech Aqraou.
Med milliard-aftalen får 300 medarbejdere i Danmark ny arbejdsgiver.