Til trods for bedre og bedre computerskærme vil de fleste danskere nok fortsat foretrække Søndagsberlingeren i papirform.
Det er bare ikke det samme at læse tekst på en computerskærm, hører man ofte folk sige. Men hvad nu hvis skærmen havde samme læsevenlige form som de 'gammeldags' aviser og bøger?
Det er netop det, virksomheder som Amazon, LG.Phillips og Sony forsøger at udvikle sig frem til med nye produkter i kategorien e-bøger/e-papirer.
Oplagte fordele
Hvis eller når e-bøgerne for alvor slår igennem, er fordelene oplagte: Du får en evigt opdateret avis, en markant mere overskuelig bogreol og adgang til at købe og leje ny litteratur direkte fra lænestolen.
For ikke at tale om de regnskove, der vil kunne reddes med et skift fra traditionelt papir til tidssvarende teknologi.
Som du kan se på Gartners berømte hype cycle (klik på billedet til højre), er 'electronic paper' ikke længere bare ren hype.
Analysehuset placerer e-papir på den del af hype cyclen, der indikerer, at teknologien er ved at finde et fornuftigt niveau imellem forventning og realisme.
Fem bud på fremtidens e-bøger
Her giver vi dig fem bud på produkter, der er med til at tegne fremtiden inden for e-bøger/e-papirer:
1: Sony på trapperne med ny Reader
2: LG.Phillips - e-papiret kan bøjes
3: Ny OLPC skal også være en e-bog