Den amerikanske it-gigant CSC's danske afdeling er ude i lidt af et uvejr.
Først på året kunne Computerworld berette om røde advarselslamper hos CSC.
Nu kan næste problem måske være på vej for it-firmaet.
CSC's tæt ved 200 akademikere truer med at strejke, hvis de ikke får en lønstigning på 18 procent over tre år, erfarer Børsen.
Hvis det bliver realitet, kan CSC gå turbulente tider i møde. Strejken kan nemlig ramme kunderne.
"Kombinationen af lidt uro i forvejen, og at der så kommer nogle strejker indover, er selvfølgelig uheldig, hvis det har en indvirkning på kundernes aftaler og leder til forværret service," siger analytiker hos IDC, Brian Troelsen.
Hård konkurrence om kunderne
Og netop kundernes ve og vel mener Brian Troelsen burde bekymre CSC. For det skorter ikke på konkurrenter, der hellere end gerne vil overtage CSC's aftaler. .
"Det er et hårdt, konkurrencepræget marked, CSC er på. Så hvis der er mange af firmaets kunder, der bliver utilfredse på grund af en mulig strejke, så står der rigtig mange andre leverandører i kø, der gerne vil overtage dem. Det er der ingen tvivl om," siger han.
Selvom CSC altså skal passe på, advarer Brian Troelsen omvendt også de strejkende om at gå for vidt. Det kan ramme dem selv i sidste ende, vurderer han.
"På den korte bane er strejken til fordel. Men hvis det betyder, at CSC mister mange kunder, så er det ikke sikkert, at der er så mange jobs at få senere, i og med CSC kan risikere at skære ned, hvis de mister for meget i omsætning," siger han.