Artikel top billede

10 gode råd til søgemaskineoptimering

Vil du til tops i søgemaskinerne, skal du overholde nogle få, simple regler. Samtidigt er der tiltag, du aldrig må give dig i kast med, hvis du ønsker online-succes.

Tilbage til hovedartikel

1. Søgemaskinerne elsker title-tags i din HTML-header. Brug derfor et eller flere vigtige nøgleord i title-tag'et, der oven i købet kommer til at stå med fed skrift i søgeresultaterne.

2. Når andre linker til din hjemmeside, så har ordvalget stor betydning for din placering i en Google-søgning. Sørg derfor for, at ingen skriver såkaldte "miserable failure" i link-teksten til dit website.

3. Jo flere der linker til dig, des vigtigere er du for Googles søgemaskine. Byt derfor links med samarbejdspartnere.

4. Din hjemmesides alder har betydning for, hvor højt du kommer i søgningerne. Alternativt kan du gennem opkøb af web-veteraner skaffe dig nogle år på bagen.

5. Benyt relevante tekstlinks mellem undersider på din egen hjemmeside. Ved at linke internt kan du opnå højere page rank på vigtige søgeord. Undgå generiske links i stil med "Læs mere."

6. Emnespecifikt indehold i links hitter i søgemaskinerne. Derfor er det vigtigt at få links fra virksomheder, som er i samme branche som dig selv. Undgå link-karteller - det kan koste virksomheden livet på Google.

7. Søgemaskinerne forsøger at finde frem til de dominerende sites i en branche ved at måle på, hvem der linker til hvem. Identificer de vigtigste samarbejdspartnere i samme branche og byt links.

8. Benyt vigtige nøgleord i brødteksten - gerne højt oppe i teksten og mange gange - uden at det går ud over læsevenligheden. Nøgleord i overskriften skader absolut heller ikke.

9. Hvis det er højt rangerede firmaer i søgemaskinen, der linker til dig, så bliver du endnu vigtigere. Find derfor frem til de største samarbejdspartnere og få dem til at linke til din hjemmeside.

10. Nye links giver stor Google-kredit. Derfor skal du sørge for, at link-tilstrømingen er flydende.

Fem ting du aldrig må gøre

1. Undgå at webserveren er nede i længere tid. Hvis søgerobotter ikke kan finde din hjemmeside, dratter du ned gennem søgehierarkiet.

2. Hold dig fra at kopiere nøgleord og indholdet på hjemmesiden. Søgemaskinerne lugter fusk med det samme, og din hjemmeside risikerer aldrig at blive fundet.

3. Link ikke til websites, der er meget lavt rangerede eller direkte kriminelle. Men hvorfor skulle man også det?

4. Undvig at kopiere title- og meta-tags på forskellige undersider. Disse tags vil næppe matche brødtekst, og derfor vil søgemaskiner rangere disse undersider lavt.

5. Du bør ikke spamme læserne med nøgleord. For mange af slagsen, og du vil blive rangeret lavt. Mange i denne sammenhæng betyder rigtig mange.

Rådene er udarbejdet af 37 internationale eksperter i søgemaskineoptimering.

Listerne er fordelt efter, hvor vigtige rådene er, selv om der ikke i alle tilfælde har været konsensus blandt eksperterne. Rådene er fra 2007.

Kilde: Søgemaskine-forummet www.seomoz.org, der har mere end 80.000 optimeringseksperter tilknyttet.

Tilbage til hovedartikel




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere