Computerworld mener: Amerikanske BusinessWeek placerede i denne uge Steve Ballmer på toppen af listen over internettets 25 mest indflydelsesrige personer.
Selv tilbragte Microsofts topchef ugen i Europa og startede søndag og mandag besøget i København og Vedbæk, hvor Microsoft har et stort udviklingscenter med fokus på forretningsapplikationer.
I forbindelse med besøget blev han interviewet af Computerworlds erhvervsredaktør, Dan Jensen, der spurgte til softwaregigantens strategi, når det gælder cloud computing.
Manden, der er kendt for sin farverige optræden ved store Microsoft-arrangementer, svarede nærmest ydmygt, grænsende til det henholdende, da han blev spurgt om sine forventninger til, hvordan erhvervslivet vil tage imod de netbaserede forretningsapplikationer, som Microsoft nu begynder at rulle ud:
"Jeg må sige, at jeg faktisk ikke ved det. Vi må bare vente og se, hvor mange af dem, der vælger at blive hostet oppe i skyen."
"ERP bliver blandt de sidste ting, som vi flytter op i skyen. Mange af de ting, som ERP anvendes til, er i dag så ekstremt special-tilrettede til de enkelte segmenters behov, at det faktisk nærmest svarer til at skrive sin egen applikation," svarede Steve Ballmer lidt senere.
Er det bangebuksens svar eller den ansvarlige forretningsmand, der udviser rettidig omhu? Omhu der fortsætter i svaret:
"Jeg ved godt, at vi taler meget om megatrends, men jeg forsøger altid at understrege, at forretning ikke handler om at sigte efter en megatrend i en femårs-plan. Det handler om at køre forretningen og tjene penge nu og her. Sælg de produkter til kunderne, som de har brug for i de næste seks måneder eller det næste år. Men hold øje med de forskellige megatrends."
En skræmmende opgave
"Ballmer har en kæmpe opgave foran sig. Han skal gøre Microsoft til en internetspiller uden at sætte desktop-monopolet over styr, genskabe kundernes tro på Windows efter Vista og udstikke en retning, efter at selskabet måtte opgive at få fingrene i Yahoo."
Sådan opsummerer BusinessWeek Steve Ballmers udfordringer og fortsætter med at konstatere, at købet af Yahoo skulle have hjulpet, men at Ballmer nu bliver nødt til at sætte en helt ny kurs i forretningen på nettet.
Selvfølgelig er Steve Ballmer ikke en bangebuks. Men det er en skræmmende opgave at skulle definere Microsoft i en verden, hvor applikationer og funktioner forlader pc'en og serverne for at blive håndteret i datacentre rundt omkring på kloden. En opgave, der kræver tvivlens nådegave og tid.
For Microsofts kamp mod Google om herredømmet over søgefunktionen på internettet og dermed store annonceindtægter er kun et hjørne af kampen om kunderne i en internet-baseret fremtid, hvad enten vi kalder den cloud computing, web 2.0 eller noget helt syvende.
Når det gælder standardapplikationer som mail og kontorprogrammer, står softwarehuse overalt i verden klar til at kæmpe mod Microsoft.
Og når det gælder de avancerede forretningsapplikationer, arbejder konkurrenter som SAP og Oracle benhårdt på at dominere skyen.
Men Ballmer har en joker - i Vedbæk. Udviklingscenteret har, siden Microsoft overtog Navision i 2002, været helt centralt for udviklingen af softwaregigantens forretningsapplikationer.
Centeret rummer en samlet viden om både overordnet forretningslogik og viden om specifikke brancher, som går tilbage til Damgaard Data og Navision.
Det er tankegods, der med penge og tid kan udvikles til løsninger, der alt andet lige kan få virksomhederne til at acceptere skyen som platform for forretnings-applikationer.
Spørgsmålet er, om Steve Ballmer tør investere både penge og tid.