Artikel top billede

Millioner af brugere varsler boykot af Facebook

Facebook har rundt regnet 100 millioner brugere på verdensplan. Knap tre millioner vil her i oktober protestere ved ikke at logge på. Læs her hvorfor.

Computerworld News Service: En Facebook-gruppe bestående af brugere, der er imod sitets ny design, nærmer sig 2,7 millioner medlemmer, og gruppens ledere organiserer nu en to-dages boykot for at understrege gruppens pointe.

Gruppen, der bærer navnet '1.000.000 against the new Facebook layout', har langt overgået sin titels forventninger og opfordrer sine støtter og medlemmer til at undlade at logge på Facebook i weekenden 18. og 19. oktober.

Dette er ikke den eneste Facebook-gruppe, der er blevet oprettet for at protestere imod det ny design, der ifølge Facebook nu er blevet standard for næste alle på det sociale netværkssite.

En anden gruppe med navnet 'Petition Against the New Facebook' har flere end 1,6 millioner medlemmer, mens gruppen 'I hate the new Facebook' har 1,5 millioner medlemmer.

Det er sandsynligt, at der er en høj grad af overlapning blandt medlemmerne af disse grupper, men selv hvis den største gruppe indeholder samtlige brugere, der er imod det ny design, så er det stadig et betydeligt antal utilfredse brugere ud af Facebooks i alt 100 millioner aktive brugere.

Facebook har holdt øje med disse grupper, fulgt deres klagepunkter og prøvet at række ud til nogle af lederne, ifølge en talskvinde for virksomheden. Facebook er modtagelig for feedback fra dets brugere, værdsætter deres entusiasme for sitet og overvejer deres forslag i forhold til fremtidige designforbedringer, udtaler hun.

Jessica Fishbein, en high school-lærer, som er administrator af gruppen med flere end 2,6 millioner medlemmer, er dog stik uenig i dette synspunkt.

"Facebook, som ellers normalt tager hensyn til folks feedback, tog bare denne beslutning, tog ikke hensyn til, hvad folk mente, og reagerer faktisk ikke på feedback. Folk er meget oprørte," udtaler hun i et interview.

Brugergrænsefladen

Jessica Fishbein fortæller, at hverken hun eller gruppens andre administratorer er blevet kontaktet af Facebook, selvom Fishbein har skrevet til og forsynet virksomheden med links og information om gruppen og spurgt om hjælp.

Hun og de andre administratorer var nødt til at smide gruppens initiativtager ud, da han forsøgte at drage økonomisk fordel af dens enorme popularitet. Faktisk har de ikke været i stand til at rydde op i den kommercielle tone i gruppens beskrivelse, på trods af at have spurgt Facebook om hjælp til dette, tilføjer hun.

Jessica Fishbein, ligesom mange andre kritikere af det ny design, er utilfreds med den ny brugergrænseflade med faneblade, da hun mener, at det tvinger folk til at foretage for mange klik for at komme rundt og for at finde ting. Hun foretrak den mere faste form ved det gamle design.

Hun synes også, at det generelle indtryk af det ny design er 'meget anmassende', hvor det gamle design efter hendes mening var mindre voldsomt og mere diskret.

Jessica Fishbein er klar over, at det er usandsynligt, at Facebook går tilbage til det gamle design, men hun tror, at virksomheden kunne vinde høj anerkendelse hos sine brugere ved at erkende den grundlæggende kritik og foretage nogle ændringer.

"Målet er at sende et stærkt signal til Facebook. For hver person, der tager sig den tid at tilmelde sig denne gruppe, er der flere derude, der faktisk er enige med os," udtaler Jessica Fishbein, som har været Facebook-bruger i omkring to år, og som også er administrator for en anden gruppe, som er oprettet for at bekæmpe "hate speech" (der er nedsættende, intimiderende eller voldsopfordrende fordomsfulde udtalelser).

Ifølge Jessica Fishbein ville det være godt at give Facebook-brugere mulighed for dynamisk selv at vælge mellem den gamle og den ny brugergrænseflade, ligesom det var muligt i et par måneder mellem juli og september. Ifølge talskvinden fra Facebook er dette dog ikke muligt af tekniske årsager. Det ville gøre det kompliceret og besværligt for Facebook og for udviklerne af applikationer til sitet, påpeger hun.

Mindre rod

Facebook har forsøgt siden først på året at holde sine brugere informerede om planer om nyt design og efterlyst input gennem en sektion på sitet kaldet Facebook Profiles Preview. Virksomheden har udtalt, at den tager feedback fra brugere til efterretning, når et nyt design udvikles.

Facebooks mål med det ny design var blandt andet at reducere rodet på brugernes profiler og genoprette det sociale netværks rene og organiserede layout. Virksomheden ønskede også at gøre sitets activity feed-funktion mere fremtrædende og lettere at bruge.

For at nå disse mål lagde det ny design profilkomponenter ind under forskellige faneblade og fremhævede væg-funktionen, hvor brugere kan skrive kommentarer til hinanden, offentliggøre opdateringer af, hvad de foretager sig her og nu, samt links og fotos og meget andet.

Brugere, der er interesseret i at lære det ny design bedre at kende eller i at sende feedback om det ny design til Facebook kan gøre dette via sitets hjælpe-sektion. Facebook Profiles Preview-siden er også stadig tilgængelig, ifølge talskvinden.

Det er dog ikke første gang, Facebook står over for klager. Da den først blev introduceret, blev activity feed-funktionen voldsomt udskældt af brugere for at overtræde privatlivets grænser ligesom annonceringsprogrammet Beacon, som offentliggør til deres venner, hvad Facebook-brugere foretager sig på nettet uden for Facebook. Et antal tredjepartsudviklere har også klaget over, at det ny design stjæler synlighed fra deres applikationer.

Oversat af Thomas Bøndergaard




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere