Monaco: Med udsigt til lystyatchs i færgestørrelse, et azurblåt middelhav og farvestrålende sportsvogne tog Dell imod til præsentationen af firmaets seneste serie af bærbare produkter.
Og de omgivelser skulle vise sig at være velvalgte. I hvert fald hvis hensigten har været at få Dell og firmaets produkter til at fremstå trendy, hippe og eksklusive.
For det er lige præcis de faktorer, der kommer til at afgøre, hvem forbrugerne fremover kaster penge efter.
Det forklarede vicepræsidenten for research hos analyseinstituttet Gartner, Brian Gammage, i åbningstalen.
Badet i blåt projektørlys forudså han, at pc-producenterne kommer på en hård opgave, når de skal forsøge at tækkes forbrugernes ønske om i stigende grad at få computere, der rent faktisk er personlige. Selv ude på arbejdspladserne.
Fremtiden er her i dag
Tidligere, forklarede Brian Gammage, havde it-cheferne relativt let ved at argumentere for, hvorfor alle medarbejderne i en virksomhed skulle bruge samme type pc. Det handlede om standardisering og forudsigelighed i driften. Noget it-afdelingen i store træk kun fik, hvis de valgte samme producent og samme model.
Sådan er det ikke mere. Nu er der frit valg på alle hylder, argumenterede Brian Gammage.
Med virtualisering, i dette tilfælde ment som muligheden for at lade software og data være uafhængig af operativsystem, enhed, netværk og sted, åbner der sig helt nye muligheder, mente Brian Gammage.
"Pludselig ændrer alt sig," jublede han fra scenen. "Virtualisering, dette buzzword, der bruges og misbruges til alt, virker rent faktisk. Det er her nu. Det er ikke Star Trek!" lød det videre.
"Udviklingen betyder fleksibilitet. En valgfrihed, som vi aldrig før har set lignende, og det er fantastisk, fordi mennesker ikke alle er ens. Vi har ikke alle de samme ønsker til en pc," sagde han.
Individuelle ønsker truer pc-producenter
Og netop denne udvikling kan true pc-producenterne, hvis de ikke er parat til at omstille sig til den ændrede virkelighed, forklarede Gartner-analytikeren.
Nu er det ikke længere nok, at de rå tekniske specifikationer er i orden. Der skal også være en følelsesmæssig forbindelse.
"De fleste pc-producenter har traditionelt solgt pc'ere ud fra et rent funktionelt synspunkt. Men i stigende grad afgøres købsbeslutningen af følelser og værdier. Se bare på hvordan det går Apple," fortsatte Brian Gammage sin lektion, der næppe har været til Dell-chefernes udelte glæde.
Dell vil spille Apples spil
Måske var det denne bemærkning, der fik hovedtaleren fra Dell, senior vice president Jeff Clarke, til efterfølgende i sin tale at bemærke, at det skam var områder, som Dell netop var kommet for at tale om.
"Bærbare computere er ikke one-size-fits-all. Men hvordan laver vi produkter, der har denne cool-faktor omkring sig?," spurgte han salen, næsten som havde han brug for gode råd.
Det havde han tilsyneladende ikke. Han svarede i hvert fald selv:
"Det gør vi ved at lave kunde-specifik innovation. Vi får fem millioner telefonopkald om dagen fra kunder. Den information bruger vi i produkterne. Det er vigtigt at forstå, at kunderne har forskellige ønsker," sagde han, næsten som et ekko af analytikeren fra Gartner.
Jeff Clarke fremviste derefter Dells nyeste bærbare og fremhævede, at en af de måder, de gav forbrugerne mulighed for at individualisere sig, var ved at tilbyde maskinerne i flere forskellige farver. Nu kunne man få en bærbar i både pink og orange, forklarede han.
Senere fortalte Dells europæiske marketingsdirektør, David Clifton, at Dell måske havde været sent ude i forbindelse med at give pc'erne et individuelt udtryk, men at de nu var på forkant.
"Vi har hørt kundernes ønsker højt og tydeligt og ageret derefter. De er vores bedste vejvisere. Som jeg ser det, er målet er levere en pc, der er så personlig, som den kan blive. Og der føler jeg, at vi gør det bedre end nogen andre. Punktum. Både Apple og alle de andre," sagde han.
Tilbage er spørgsmålet, om Dell lykkes med strategien, der skal støve de engang grå bærbare af.
Derfor var det måske symbolsk, at Dell havde valgt at holde konferencen på hotellet, der ligger over den berømte Formel 1-tunnel i Monaco.
Så kunne ingen lave dårlige jokes om, hvorvidt der var lys for enden. Det kan kun tiden vise.