Det Rupert Murdoch-ejede MySpace lancerer i dag torsdag en spritny musiktjeneste, der har som direkte mål at fravriste Apple iTunes Store markedsandele.
Den nye tjeneste kommer til at hedde MySpace Music, og med i ejerkredsen er de store musikselskaber, EMI, Universal, Sony BMG og Warner Music, der tilsammen sidder på omkring 40 procent af joint venturen.
Ambitionen er ikke mindre end at levere verdens største musikkatalog, lyder det fra MySpace Musics administrerende direktør, Chris DeWolfe.
Selskabet mener, at det vil kunne udnytte, at 65 procent af MySpaces 120 millioner globale brugere allerede streamer musik via deres MySpace-side, ved at tilbyde en bedre integreret musik-applikation, så brugerne får direkte adgang til hele bagkataloget.
Samtidig kommer der forskellige virale muligheder, så en bruger kan nuppe en vens play-liste og afspille den selv, ligesom MySpace vil tilbyde en stribe avancerede søge-muligheder.
USA kommer først
Ideen er, at det bliver muligt at streame gratis med muligheden for at købe MP3-filerne via Amazon.com. For at øge indtjeningen bliver der åbnet for sponsorer. De tæller i øjeblikket McDonalds, Toyota, Sony Pictures og State Farm.
Ifølge Financial Times har Rupert Murdoch erklæret sig rede til poste op mod en milliard kroner ind for at få musik-butikken til at lægge ordentligt fra land.
I første omgang bliver den fulde musiktjeneste med DRM-fri musik-filer alene gjort tilgængelig for de amerikanske musikkunder, mens de globale kunder vil få adgang til udvalgte tjenester.
MySpace-musiktjeneste kommer samtidig med, at både Nokia og Sony Ericsson er i færd med at lancere deres egne store musiktjenester, som bygger på aftaler med de samme fire store musikselskaber.
Nokias nye musiktjeneste 'Comes with music' vil ret til ubegrænset musik-download i et år med købet af bestemte Nokia-telefoner. Sony Ericssons 'PlayNow Plys' vil bygge på samme koncept.