Hop på bussen og surf lidt på nettet. Det tilbud giver Arriva nu på to ruter i Københavnsområdet, hvor busselskabet håber at lokke pendlere til med gratis internet.
Arriva begyndte sidste år at tilbyde internet i firmaets tog i Midt- og Vestjylland, hvilket du kan læse mere om her.
Det har været en succes, som kunderne har rost, og løsningen har 8.000 unikke brugere i dag.
Den succes vil Arriva nu forsøge at overføre til busruterne 150S og 173E, der kører fra Nørreport i København til henholdsvis Kokkedal og Fredensborg.
Og de to busruter er netop valgt på grund af deres længde.
"Man kan sige, at de er lidt specielle, fordi passagererne har en gennemsnitlig rejselængde på 8,5 kilometer. Det er pendlerruter," siger Martin Wex, der er pressechef hos Arriva Skandinavien.
Det er teleselskabet 3, som leverer internet til busserne.
Lokkemad
Arriva har ikke sporet den store vækst i antallet af passagerer i de midt- og vestjyske tog, efter der er kommet internet.
Men udsagn fra passagererne får Martin Wex til at tro på at gratis internet kan være med til at lokke passagererne.
"Der er flere, der siger, at de tager toget i stedet for bussen på grund af internet-forbindelsen. De er utroligt glade for det, og de benytter det til at arbejde, se film eller bare surfe," siger Martin Wex.
"Vi håber, at der er flere som for eksempel vil overveje at tage bussen hele vejen fra Kokkedal til Nørreport, når de kan være på nettet," siger pressecehefen.
Målet med internet på de to busruter i hovedstadsområdet er netop at tiltrække nye kunder og forbedre kundeoplevelsen for pendlerne. For Arriva har en speciel kontrakt på de to ruter.
"Vi bliver simpelthen betalt for at få flere passagerer i bussen med denne type kontrakt," siger Martin Wex og tilføjer, at busselskaberne normalt ikke får ekstra betaling i forhold til passagerantal.
Netop den type kontrakter har ifølge Martin Wex været en stor succes i Sverige. Og han forklarer, at der skal flere af den slags kontrakter til, hvis internettet skal bredes ud til flere ruter.
"Vi vil nok ikke brede det ud, så længe kontraktformen er som den er. Men hvis vi ser, at der kommer flere kontrakter, hvor vi bliver aflønnet efter, hvor mange passagerer der er, så vil man se lignende tiltag," lyder det fra Martin Wex.
Det er firmaet NZR-Media, der har sat løsningen op for Arriva, og det er busselskabet, der betaler hele udgiften til internetforbindelsen. Med tiden håber Arriva dog at kunne finansiere internet-forbindelsen med annoncer.