I sidste uge fremlagde den danske regering et strategioplæg om bæredygtig transport, der blandt andet sigter på at nedbringe transportsektorens CO2-udslip.
Hvor de fleste andre brancher for længst er begyndt at se på mulighederne for at anvende alternative energikilder, så bruger transportbranchen i dag næsten udelukkende benzin og diesel.
Det betyder, at denne branche alene står for 60 procent af Danmarks olieforbrug.
Den danske regering vil derfor undersøge, hvordan alternative drivmidler kan fremmes i vejtransporten.
Dermed kommer fremtidens bilist i meget højere grad til at køre i elbil.
Hvorfor bliver it centralt i fremtidens elbils-Danmark? Et eksempel: En almindelig bil bliver tanket op på en tankstation.
Hvor bliver en elbil tanket op - og hvornår?
Planen er ikke at sætte bilen til den første den bedste stikkontakt.
Målet er at søge at styre elbilernes opladning intelligent, så de lades op på de tidspunkter, hvor der er meget elektricitet til rådighed i nettet.
Det er for eksempel aktuelt, når det blæser meget, og vindmøllerne producerer masser af strøm.
Denne strøm er det dog ikke altid nemt at finde aftagere til, og det kan resultere i overskudsproduktion.
Det betyder ikke, at fremtidens elbilist først skal køre hen til en vindmølle og vente på, at det blæser op, inden han eller hun kan køre nogen steder.
Men hvis en elbil holder stille 10 timer hver nat, og det kun tager to timer at lade batteriet op, kan en intelligent energiløsning vælge at lade bilen op på det tidspunkt, hvor der er mest overskudsproduktion i nettet.
Sådan får vi et stort lager af elektricitet
Når de mange elbiler holder parkeret rundt om i det danske land, vil de give os noget, vi ikke har i dag - nemlig et stort lager af elektricitet.
I dag kan vi ikke umiddelbart tage vindmøllestrømmen fra et tidspunkt med blæst og gemme den til senere. Med elbilerne og deres batterier får vi mere fleksibilitet.
Dermed tager vi endnu et skridt på vejen til at nå den politiske målsætning om, at andelen af vedvarende energi skal øges til 20 procent i 2020, og vi får gjort transportbranchen lidt grønnere.
Et af de energiselskaber, der satser mest på at udvikle elbiler, er danske DONG Energy.
I sidste uge offentliggjorde DONG Energy og IBM i fællesskab, at det danske energiselskab bliver det første europæiske medlem af det globale samarbejde Global Intelligent Utility Network (IUN) Coalition.
Samarbejdet består i forvejen af fire amerikanske og et australsk energiselskab samt af IBM, der har været initiativtager.
Formålet er at videndele fremtidens automatiserede energisystem inden for distribution af strøm og optimal udnyttelse af hele energisystemet - som det eksempelvis er tilfældet med elbilsprojektet.
Evnen til at skabe konkrete innovationsresultater er en af forklaringerne på, at et dansk energiselskab - der har en begrænset størrelse i global sammenhæng - har kvalificeret sig til at deltage i dette innovationsnetværk inden for it og energi.
DONG Energy har sammen med IBM udviklet en it-løsning, der udnytter data optimalt i takt med en stigende grad af automatisering af elnettet.
Det er en løsning, som markedsføres globalt.
Der har også været velkendte it-dimensioner ved at skabe dette resultat.
Intelligente energisystemer bygger nemlig på integrationsværktøjer såsom SOA.
Så dybt inde i de mange langhårede og for de fleste it-folk fremmede, intelligente energiløsninger ligger de seneste års landvindinger inden for it-arkitektur.
Tim Mondorf er IBM's nordiske ansvarlige for energi og miljø.