Computerworld News Service: Den svage økonomi påvirker it-forbruget hos næsten halvdelen af de store virksomheder i enterpriseklassen i både Nordamerika og Europa, men efterspørgslen efter tjenester forbliver stærk, viser en undersøgelse foretaget af Forrester Research af omkring 950 ledende it-beslutningstagere.
43 procent af de forespurgte it-chefer har skåret i deres virksomheders samlede it-budget i år.
24 procent har udskudt ekstraudgifter til efterfølgende regnskabsår, men 28 procent svarer, at der ikke er nogen påvirkning.
"Folk kaster sig stadig ud i for eksempel at opgradere deres ERP. Det er ikke det hele, der er tørret ind," udtaler analytiker hos Forrester John McCarthy.
"Men jeg kan sige dig en ting - dette ser ikke godt ud for Vista-opgraderingen. Det er nemlig en af de ekstraudgifter, som folk vil sige er unødvendig."
Ser slemt ud i USA
Forresters data viser, at situationen er betydeligt meget værre i Nordamerika, hvor 49 procent af respondenterne svarer, at de har skåret it-budgettet. I Europa er det tilsvarende tal 31 procent.
McCarthy påpeger dog, at økonomien i Europa er blevet væsentlig forværret, siden undersøgelsen blev foretaget i maj og tidligt i juni.
I forhold til vertikale markeder er finanssektoren særligt hårdt ramt.
49 procent af respondenterne i denne sektor fortæller om nedskæringer i it-budgetterne sammenlignet med 39 procent af respondenterne fra virksomheder i medie- og underholdningsindustrien.
"De vertikale data fortæller historien om, hvad der foregår i økonomien," siger McCarthy.
Omkring år 2002 var det it-branchen, der var "ground zero for nedgangen," og denne gang er det den finansielle sektor, bolig-, og bilmarkedet, udtaler han.
Men områder som produktion af teknisk industrielt udstyr går frem på grund af faktorer som udbygning af infrastrukturen i Kina, mener McCarthy.
Kun 16 procent af respondenterne svarer, at de har skåret i udgifterne til tjenester.
43 procent planlægger at outsource mere it-infrastruktur, 45 procent forventer at foretage yderligere outsourcing af applikationer og 43 procent vil have mere offshore-outsourcing.
70 procent svarer dog, at de sandsynligvis vil prøve at forhandle lavere honorarer til deres tjenesteleverandører, og 40 procent melder om svingende eller dårlig kvalitet.
"Jeg tror også, at dette fortæller historien om de meget store outsourcing-aftaler," udtaler McCarthy.
"Folk er ikke tilfredse med dem. De er svære at administrere og tit bliver de indgået af ren desperation. Enterprise-virksomheder er ved at foretage store ændringer i, hvordan de håndterer disse store aftaler. En del af problemet er muligvis leverandøren, men det handler også om, hvordan man håndterer leverandøren."
Oversat af Thomas Bøndergaard