Computerworld News Service: IBM udtalte mandag at have brugt over 10 milliarder kroner på at styrke sine storage-løsninger gennem opkøb, forskning og udvikling i løbet af de sidste tre år.
IBM meddelte samtidig "sin største lancering nogensinde af nyt storage-hardware, -software og -tjenester." Men i det store hele drejer lanceringen sig om allerede lancerede produkter.
For eksempel blev et harddiskbaseret storage-system, der bygger på IBM's opkøb af leverandøren af storage area network-produkter XIV allerede offentliggjort på IBM's website for en måned siden.
Et andet "nyt" produkt, et high-density båndbaseret storage-system med navnet TS3500, har været i handlen siden april 2007.
IBM meddelte også at have ny storage-virtualiseringssoftware, men henviste kun til sin SAN Volume Controller, som er et produkt, IBM udgav i 2003.
IBM's marketingsdirektør Charlie Andrews erkender, at IBM ikke har udgivet noget nyt storage-virtualiseringsprodukt, men udtaler, at SAN Volume Controller blev opdateret med nogle nye specifikationer for omkring tre måneder siden.
Ifølge Andrews handler IBM's meddelelse mindre om individuelle produkter end om en strategisk ændring, i hvilken IBM nu helhedsorienteret forsøger at imødekomme kunders behov med en konsulentbaseret tilgang.
Han insisterer dog stadig på at kalde emnet for ugens meddelelse for IBM's største lancering af storage-produkter nogensinde.
"Vi har aldrig haft en lancering, der kommer tæt på det antal produkter, vi har i denne. Og bag hvert af disse produkter står et hold mennesker og et sæt investeringer."
Mange opkøb
IBM's investering på godt 10 milliarder kroner i løbet af de sidste tre år inkluderer opkøbet af virksomheder såsom XIV og databeskyttelsesleverandøren Arsenal Digital Solutions, udover forskning og udvikling, der involverer 2.500 ansatte i ni lande.
IBM bemærker at også have nye de-duplikeringsprodukter fra virksomhedens opkøb af Diligent Technologies.
IBM påstår at have lagt flere ressourcer i storage for at imødekomme de voksende mængder af digital information fra kilder som mobile enheder, elektroniske sensorer, medicinske onlinejournaler og sociale netværk.
"Vi har skruet op for vores investeringsniveau, men det er ikke en engangsting," udtaler Andrews.
Ifølge Andrews uddanner IBM sælgere og partnere i at tale med kunder om deres databehov og så skræddersy en løsning frem for at starte en salgssituation med at tage udgangspunkt i et bestemt produkt.
En enkelt nyhed
Selvom kunderne ikke vil opleve meget nyt i IBM's storage-lynkampagne, så er der dog et produkt, der blev lanceret så sent som for kun to uger siden: Det harddiskbaserede storage-produkt i mellemklassen DS5000. IBM har også introduceret ny RAID 6-funktionalitet til den allerede eksisterende DS8000.
"Dette handler ikke om en masse forskellige eller individuelle produkter men om en tilgang til at håndtere informationsinfrastruktur og har en masse understøttende elementer i sig," udtaler Andrews.
"Alle disse ting er ved at bære frugt, og vi mener, at de alle sammen bliver knyttet tæt sammen gennem vores strategi."
Oversat af Thomas Bøndergaard