Artikel top billede

IBM løfter omsider sløret for dansk gigant-nedbrud

IBM fortæller her om nedbruddet, der i april måned lagde flere store virksomheders it-systemer ned. Fremover vil vi være mere åbne, lyder det fra IBM.

På et møde med Computerworld har IBM løftet sløret for, hvad der rent faktisk gik galt 9. april, da en lang række virksomheders it-systemer gik i sort.

Mødet var arrangeret for udvalgte journalister fra pressen.

På mødet fortalte landechefen for Global Technology Services, Sven Kolstrup, om baggrunden for nedbruddet 9. april.

Switch går data-amok

Som flere kilder allerede har fortalt Computerworld, så skyldtes nedbruddet en fejl i en switch, der begyndte at oversvømme netværket med datatrafik.

Trafikken fra switchen fik core-routere til at være 100 procent belastede, hvilket betød, at de ikke videresendte data.

Selvom IBM's teknikere skiftede over fra en overbelastet core-router til en backup-router, blev problemet ikke løst.

Dataoversvømmelsen fra switchen flyttede blot over til backup-routeren, der hurtigt blev 100 procent belastet og dermed heller ikke var i stand til at videresende trafik.

Systemer startes et ad gangen

Da IBM's teknikere fik isoleret den fejlbehæftede switch fra netværket, begyndte selskabets teknikere at genstarte kundesystemerne igen. Det blev gjort på kontrolleret vis, et ad gangen.

Ifølge IBM opstår der flere tusinde såkaldte alerts hver måned i IBM's danske datacentre.

Det er informationer om, at noget på den ene eller anden måde afviger fra den forventede opførsel af hardware og software i datacentrene.

Normalt håndteres alerts af overvågningssystemer automatisk eller af driftspersonale, inden de får betydning for de kørende systemer.

Det skete også ved 9. april-nedbruddet, som Sven Kolstrup betegner som det største nedbrud nogensinde hos IBM Danmark, men her var situationen helt speciel.

Konfigurationsændring udløste softwarefejlen

I et brev til blandt andet Københavns Kommune beskriver IBM i flere detaljer, hvad der forårsagede nedbruddet.

Her hedder det blandt andet:
"Den kritiske situation opstod efter en kundekonfiguration af en 2nd RSPAN session (Remote SPAN) på tværs af switche for at tillade sporing af nogle data for kunden. Dette forårsagede en uventet reaktion fra
switchen."

og senere:

"Da vi efterfølgende fik elimineret den definition, som reelt udløste problemet i den isolerede switch, blev driften helt normaliseret for de resterende kunder."

IBM bekræfter, at konfigurationsændringen førte softwaren ud i en tilstand, hvor der var en programmeringsfejl.

Det var først nogle dage efter 9. april, at årsagen til fejlen i switchen blev identificeret efter nøje granskning i IBM's laboratorier .




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere


Skab værdi med produktkonfiguration i Dynamics 365

Deltag i dette webinar og lær, hvordan du kan skabe øget værdi gennem produktkonfiguration med Microsoft Dynamics 365 standard konfigurator og Easy Creator. Eksperter fra CGI vil dele deres indsigt i, hvordan produktkonfiguration kan optimere processer, forbedre kvalitet og øge kundetilfredshed.

05. februar 2025 | Læs mere


Sådan automatiserer du med Copilot

Høst fordelene og sæt strøm til processerne med Microsofts alsidige AI-assistent.

06. februar 2025 | Læs mere






White paper
SAP: Skab værdi og minimér omkostninger med effektiv dokumenthåndtering