Computerworld News Service: Analysehuset IDC vurderer, at content management-markedet alene i Asien og Stillehavsområdet vil vokse fra 930 millioner kroner i 2007 til 1,9 milliarder kroner i 2012.
Sådan lyder det i en ny IDC-rapport med titlen "Asia/Pacific (Excluding Japan) Content Management Software Market, 2008-2012 Forecast and 2007 Market Sizing."
Her vuderer IDC, at markedet vil have en femårig sammensat årlig vækstrate(CAGR) på 14,8 procent.
Denne vækst vil primært blive drevet af 'workflow-enabled content-management', og automatisering af papirbaserede og dokument-baserede forretningsprocesser vil få langt større fokus i organisationer, der forsøger at forbedre driftseffektiviteten.
Australien og Korea ville forblive de største bidragydere til markedets vækst med henholdsvis 32,2 procent og 23,1 procent.
De to lande forventes at bevare deres positioner i hele prognoseperioden. Der forventes også stærk vækst fra Indien og Kina med henholdsvis 22,9 procent og 18,0 pct. CAGR.
"De forskellige økonomiske faktorer, lovgivningsmæssige rammer og it-udviklingen i hvert enkelt land har bidraget til forskellige niveauer for accept og viden omkring content management-software i hele regionen," forklarer Ridhi Sawhney, Markedsanalytiker hos IDC.
Optimering af papirbaserede processer
En IDC undersøgelse fra 2008, gennemført i Australien, Indien, Korea og Kina, indikerer, at flere selskaber i både Indien og Kina har planer om at investere i content management software i løbet af 2008.
I de mere modne lande som for eksempel Australien og Korea er content management-løsninger allerede blevet hverdag.
De indiske og kinesiske virksomheder er ivrige efter at investere i content management-løsninger med henblik på at optimere og automatisere papir-baserede forretningsprocesser.
Ridhi påpeger, at mange regeringer i regionen prioriterer diverse elektroniske regerings-initiativer og sætter højere standarder og krav til opbevaring af filer og dokumenter.
Dette vil i sidste ende også påvirke markedets vækst i en positiv retning.
Flere industrier ser potientalet
Undersøgelsen indikerer, at content management-markedet udvikler sig til at blive et mere integreret end-to-end-marked, både igennem virksomhedsopkøb og interne produkt-udviklinger og forbedringer.
Strategiske relationer imellem partnere og salgskanaler har hjulpet de nuværende virksomheder til at øge deres tilstedeværelse i hele regionen.
Selvom den finansielle servicesektor og den offentlige sektor stadigvæk er de største kunder på markedet, begynder industrier som for eksempel olie & gas, fremstillingsvirksomheder, byggeindustrien og infrastruktur-tjenester at acceptere 'content management'.
Som et ekstra skub har IDC observeret at softwareleverandører er med til at øge markedets bevidsthed om content management gennem både 'road-shows' og partner/kunde konferencer.
Oversat af Jimmie Gustafsson