Med studiestarten lige oppe over på både gymnasier og universiteter er det samtidig tid til at få det tekniske udstyr bragt i orden.
Det betyder hvert år et stensikkert øget salg af bærbare, forklarer Mogens Balle, markedschef i HP-Compaq Danmark.
"Vi har introduceret en masse nye produkter, der har været til salg her i starten af august. Det er en af vores største perioder med salg til private på højde med julesalget," siger han.
Designerbærbare er in
Hos danske Zepto er studiesæsonen også vigtig. De har dog en lidt anden tilgang end deres konkurrenter.
Modsat mange øvrige forhandlere, har de oplevet succes med ikke nødvendigvis at gå efter prisbaskerne, siger underdirektør Morten Kjærsgaard.
Han peger på, at et lidt dyrere segment i prisklassen 5-6.000 kroner i stedet er gået rent ind.
"Vi fokuserer ikke så meget på prisen, som nogle af vores konkurrenter. Vi er gået op i designklassen, hvor vi oplever rigtig stor efterspørgsel. De bærbare koster godt nok lidt mere, men folk er villige til at betale det," siger han.
Hvis de studerende vil have en Zepto-maskine til færre penge, har de mulighed for at besøge en Sonofon-butik, som i øjeblikket kører en kampagne i samarbejde med Zepto. Så er prisen nede på omkring 3.000 kroner.
Hos de landsdækkende TDC-butikker har de også blikket rettet mod de kommende uger.
"Vores sidste nye tilbudskatalog, der gælder per 1. september har en studiecomputer på forsiden og der er ingen tvivl om, at det er et klart fokusområde," siger pressetalsmand fra TDC-butikkerne, Rasmus Windfeld.