Kære it-chef, sidder du med til bords, eller er du ren støttefunktion?
Får du lov til at diskutere forretningsudvikling, produktudvikling og markedsudvikling, eller bliver du sendt tilbage i serverrummet, når direktionen tager fat på planen for de næste fem år?
Har den overhovedet opdaget, at du og din afdeling har ideerne og kompetencen til at give produktet det digitale twist, der kan bringe jer foran konkurrenterne eller ind i et helt nyt marked, I måske selv kan være med til at sætte standarden for? (Ja ja, jeg har også læst Blue Ocean-strategibøger).
August er årstiden, hvor næste års mål og budgetter springer ud, i hvert tilfælde hvis du sidder i en virksomhed med et regnskabsår, der følger kalenderåret.
Og skal man tro den seneste tids overskrifter om verdens økonomi og teknisk recession, er der næppe udsigt til kæmpestore budgetforhøjelser, snarere tværtimod:
Du bliver med stor sandsynlighed bedt om at finde besparelser på næste års budget.
Det kræver selvfølgelig sin mand (eller kvinde), det kræver stærke evner til at prioritere, det kræver måske yderligere outsourcing, og det kræver fleksible it-leverandører, der tør indgå i anderledes og mere fleksible samarbejder end de væg til væg-aftaler, der var normen ved årtusindskiftet.
Jeg har tidligere talt om "at finde sin i-tunes", og her er der et område, hvor it-chefen ofte kan gøre en forskel og bidrage med helt central viden.
Strøm til produkterne
Digitalisering handler ikke længere kun om at sætte strøm til processerne - det handler om at sætte strøm til produkterne, at give dem den digitale forlængelse, der bringer dem helt ud til slutbrugeren.
Og det er da en opgave med et noget anderledes perspektiv end blot at skulle svinge sparekniven og outsource driften til en leverandør med bedre mulighed for at høste stordriftsfordele, end du selv har.
Det oplagte næste skridt
Begge opgaver skal naturligvis løses, men it-afdelingens opgave bliver mere og mere at varetage rollen som "procesansvarlig", og dermed at komme tættere på forretningen.
Det oplagte næste skridt, når man nu alligevel har taget slips på, er at blande sig i den digitale udvikling af produkter og services.
Jeg forudsætter selvfølgelig, at du har noget at bidrage med.
Det kan sagtens ligge rigtig godt gemt, for forretningsudvikling kommer jo ikke af sig selv.
Er der tid i it-afdelingen til innovation, der rækker ud over at optimere driftsprocesserne en skrue mere?
Har dit team et forretningskendskab, der rækker længere end til at kende samtlige varenumre og lagerlokationer?
Er it-afdelingen skrevet ind i produktudviklingsprocessen? Er der sammenhæng mellem it-afdelingen og andre medarbejdergrupper med teknisk kompetence?
Tør ledelsen investere? Vilkårene skal være til stede, og hvis de ikke er, ligger der et stykke lobbyarbejde foran dig.
"Men det digitale twist bliver jo også ramt af besparelser", vil du formentlig indvende.
Måske, men produktudviklingen bliver næppe hårdest ramt, tværtimod kan lidt pres på omsætningen sætte skub i kreative tanker på den front.
Og så har digitale services jo også den fordel, at de modsat en ny produktlinje ikke kræver, at man bygger en ny fabrik - det kan faktisk være en særdeles omkostningseffektiv måde at produktudvikle på.
Under alle omstændigheder kan en digitaliseringsproces ikke gennemføres uden stor støtte fra it-afdelingen.
Støttesystemerne skal jo kunne håndtere produktion, salg, fakturering, levering og support af et helt nyt produkt, så der er opgaver nok at tage fat på, og du kan selv være med til at vælge, hvilke du vil stå i spidsen for.
Vil du være kendt som spareknivssvingeren fra serverafdelingen eller som den fremsynede teknolog, der gav din virksomhed det rigtige digitale twist?
Karsten Fogh Ho-Lanng er corporate vice president og chief technology officer hos NNIT A/S.