Slut med at slikke frimærker og betale tårnhøje portoudgifter.
Sådan lyder ambitionen for e-Boks, der drøner ind på andenpladsen over Danmarks bedste softwarevirksomheder og vinder Top 100-specialprisen 'Bedste branchesoftware'.
"Fra starten har e-Boks været hårdt arbejde, men nu har vi fået godt gang i butikken," siger administrerende direktør Henrik Andersen fra e-Boks.
Når 400 års fysisk postlevering føres over til en digital løsning, er man inde og ændre ved folks vaner, forklarer Henrik Andersen.
Og med knap 1,7 millioner danskere og 70.000 virksomheder tilmeldt e-Boks, er missionen godt på vej til at lykkes for direktøren og hans team.
Flyver svævefly
For nylig har han da også taget sig tid til at dyrke sin store fritidspassion igen efter ti års pause.
"Tidligere var jeg meget optaget af at flyve i svævefly, så nu tænkte jeg, at tiden er inde til at starte igen," siger han.
Sidste år fløj Henrik Andersen rundt om Mont Blanc i svævefly, men i dag kan man se ham i luften over Hillerød som frivillig instruktør.
"Jeg har fået så mange oplevelser ved det her, så nu måtte jeg tage en tørn som frivillig leder," siger han.
Henrik Andersen fortæller, at turene som instruktør sætter ledelsesteorierne lidt i perspektiv.
"Når du sidder der med en elev og forklarer, at vi skal lande dernede til højre, og han så drejer til venstre, så glemmer man alt det man har lært om smarte ledelsesteorier og teknikker. Så skal det bare virke," siger Henrik Andersen.
Det gælder også for de 900.000 danskere, der hver måned får deres lønseddel via e-Boks.
Sparer 80 procent i porto
I dag er volumen på bruger-siden ikke den største udfordring for selskabet, selvom målet fortsat er, at nå op i omegnen af 3,2 millioner danskere, hvilket er antallet der bruger netbank, forklarer direktøren.
"Vi arbejder primært med at få flere til på kunde-siden, da vores brugere efterlyser at få leveret endnu flere dokumenter i deres e-Boks," siger Henrik Andersen.
Han forklarer, at selvom virksomheder kan spare 80 procent i porto, kæmper selskabet fortsat med at overbevise nogle få store kunder om, at e-Boks vitterligt er kommet for at blive.
e-Boks forsøger samtidig at overtale andre firmaer til bruge e-Boks frem for at lave deres egne portaler, hvor deres brugere skal have endnu et login at holde styr på.
"På den måde er selskabernes egne løsninger en slags konkurrent til os," siger Henrik Andersen.
Ifølge direktøren er e-Boks godt repræsenteret med kunder i banksektoren, har alle kommunerne med og har de største fagforeninger i stalden.
Dog arbejder man fortsat på at tiltrække et par af de helt store virksomheder fra telebranchen og forsikringsbranchen.
"Det vil give det allersidste," siger Henrik Andersen.
Entreprenør med fra start
Direktøren og flere af de syv medarbejdere har været med helt fra starten, da e-Boks blev stiftet i 2001.
Henrik Andersen forklarer, at et godt job hos Dell kunne ikke holde ham fra det spændende nyoprettede job.
"Jobbet passede godt til mit entreprenør-gen med at bygge noget op," siger han.
Lige siden har han været opslugt af arbejdet med at udvikle e-Boks. Han forklarer, at her syv år efter står intet stille i organisationen.
"Vi laver løbende brugerundersøgelser og udvikler sitet. Så der sker hele tiden noget," siger han.
Henrik Andersen vil derfor fortsætte lige så længe, han synes det er sjovt.
"Der er ingen syvårskrise her," griner han.
Direktøren er kommet tæt på de syv faste medarbejdere hos e-Boks.
"Vi kender hinandens områder ret godt efterhånden," siger Henrik Andersen.
Han forklarer, at e-Boks har en aftale med KMD om at låne konsulenter efter behov. Direktøren glæder sig over samarbejdet.
KMDs idékasse virker
Administrerende direktør Lars Monrad-Gylling fra KMD forklarer, at selve ideen til e-Boks blev født af to gutter fra KMD. Fra at ideen blev hevet op af idékassen og præsenteret for direktion har Lars Monrad-Gylling fulgt den lige siden.
"Jeg synes det var en genial idé og bad de to gutter med ideen om at præsentere den for os," siger Lars Monrad-Gylling.
De havde set, at hver gang der blev opfundet en selvbetjeningsløsning dengang, betød det at endnu et dokument skulle udskrives og sendes.
"Derfor skulle e-Boks lukke cirklen ved at være et sikkert og formelt sted at afsende og opbevare dokumenter," siger Lars Monrad-Gylling.
Begejstringen hos direktøren er bestemt heller ikke til at tage fejl af. I 2001, inden e-Boks var en succes, sagde han til Computerworld.
Den bedste idé i KMD
"Det er simpelthen den bedste ide, jeg har set i min tid som direktør for KMD, og det tog os heller ikke mere end ti minutter at sige "god ide - gå i gang", sagde han.
Lars Monrad-Gylling har ligesom direktør Henrik Andersen været med helt fra starten. Med til ideen hørte, at der skulle store spillere til at løbe den i gang, forklarer Lars Monrad-Gylling.
"Der er tale om et infrastruktur-projekt, hvor bruger og kundesiden skal være tilsted. Ellers er det ligesom en telefon, der også kun er brugbar hvis andre har en," siger han.
It-musklerne er Lars Monrad-Gylling i dag glad for bliver købt hos KMD.
"Vi kan yde den tekniske support, der skal til," siger han.
E-Boks direktøren er da også glad for opbakningen fra KMD.
"Vi kan stille med en hær af it-folk til store opgaver. Og vi føler vi har meget høj prioritering, når vi har en opgave med stor betydning for e-Boks.
Senest fik e-Boks større assistance fra KDM, da Danske Banks kunder i hele verden, eksempelvis en halv million i Finland, skulle kobles på e-Boks.
"Procedurerne hos KMD er helt på plads til den slags opgaver," siger Henrik Andersen.
Han forklarer, at omkring sikkerhed er KMD også behjælpelig med at løse opgaver og dele ud af sine kompetencer.
Volumen hos KMD er for eksempel blevet brugt, da en ny version er e-Boks skulle testet. Her blev samtlige godt 3.000 ansatte hos KMD generet videre til testsiden.
Endelig låner E-Boks også KMDs usability-rum, hvor brugere af e-boks inviteres ind og der kan observeres hvordan ændringer på sitet påvirker adfærden hos brugeren.
e-Boks er i dag ligeligt ejet af KMD, PBS og Post Danmark. I starten var det dog kun KMD og DM Data, der delte ejerskabet.
"Jeg kontaktede i sin tid Steen Hundevad Knudsen fra Mærsk Data, hvor daværende direktør i DM Data Flemming Jensen også blev involveret," siger Lars Monrad-Gylling.
PBS med hvor det sneer
I 2004 købte PBS sig ind i e-Boks, da selskabet købte nogle aktier hos DMData.
"Det gjorde vi fordi det er et stærkt koncept. Måske ikke den mest komplekse teknologi, men ideen om at man kan modtage dokumenter let og sikkert på den måde, er bare god," siger CEO Flemming L. Jensen fra PBS, der altså også var involeret fra starten via DMData.
Flemming L. Jensen, der tidligere har siddet som bestyrelsesformand hos e-Boks, siger, at også PBSs mange afsendelser af rudekuverter blev afhjulpet ved at indgå i samarbejdet.
"At PBS er med bag linjerne er kun naturligt, da PBS har taget en naturlig bevægelse hen imod rollen som it-infrastruktur leverandør," siger han.
Med e-Boks, Den Digitale Signatur og transaktioner ved e-handel er PBS blevet en betydelig spiller i it-udviklingen i Danmark.
"Vi er blevet en it-service-provider virksomhed, hvor vi leverer tunge it-løsninger," siger Flemming L. Jensen.
Også han ser et naturligt samarbejde mellem de store aktører. Samarbejdet med KMD og Post Danmark har foregået fortrinligt, ifølge Flemming L. Jensen.
I dag mener Flemming L. Jensen, at samarbejdet fungerer fint.
"Selvfølgelig har vi været lidt uenige, men omkring mål og strategi har vi været enige. Resultaterne taler jo for sig selv," siger han.
Flemming L. Jensen erkender, at det har "taget lidt tid" at få projektet op at køre.
"Men i dag er det jo nærmest standardvare som Dankortet," siger Flemming L. Jensen.
Han pointerer, at der fortsat er et stykke vej, men de syv medarbejdere hos e-Boks gør et fantastisk stykke arbejde med at udvikle produktet yderligere.
[/b]Gigant slikker frimærker[/b]
En anden gigant har også måtte finde den digitale vej i sin fremtidsplan. Her spillede e-Boks også en afgørende rolle.
Og Post Danmark satte penge bag ved i 2002, da man købte sig ind i e-Boks for et beløb i omegnen af 70 millioner kroner.
Post Danmark, der ellers lever af at levere fysisk post, investerede pludselig i et selskab, der tappede portoindtægter hos postkoncernen. Men hos Post Danmark har man set realiteterne i øjnene.
"Uanset om vi er med i e-Boks eller ej, forventer vi, at den samlede mængde af fysiske breve fortsat vil falde med et par procent om året," siger vicedirektør Knud Sørensen fra Post Danmark.
Han forklarer, at EU samtidig har vedtaget en køreplan for fuld liberalisering af brevmarkedet senest i 2011, så konkurrencen om de stadigt færre breve skærpes yderligere.
"På den baggrund betragter vi det som naturligt at supplere vores kerneforretning med nye forretningsområder - ikke mindst på et vækstmarked som det digitale," siger vicedirektøren.
Knud Sørensen forklarer, at nedgangen i mængden af fysisk brevpost allerede begyndte i år 2000.
Kundecasen Danske Bank
Hos Danske Bank, der er kunde hos e-Boks, er begejstringen for de færre breve. Her er det klare mål netop at reducere antallet af forsendelser.
Vicedirektør Per Hviid fra Danske Bank fortæller, at banken har valgt e-Boks af tre grunde. Den ene er, at det simpelthen er mere bekvemt for kunden.
"Jeg fik nogle gange sat mine kontoopgørelser i ringbind og andre gange fik jeg det ikke lige gjort. Her er et varigt it-ringbind," siger Per Hviid.
Han forklarer, at nogle af de mange kontoopgørelser, årsopgørelser med videre, sendes som en service, mens andre har mere regulatorisk karakter og lovgivet omkring.
En anden grund til at banken har valgt e-Boks er økonomien.
"Det har reduceret vores portoudgifter betydeligt," siger vicedirektøren. Alene bankens 24.000 danske ansatte får lønsedler via e-Boks.
Endelig peger Per Hviid på, at hele ideen med færre dokumenter passer godt med Danske Banks grønne politik.
"Man reducerer papirforbruget, fjerner transporten, så selv om der bruges strøm til computeren siger min lommeregner mig, at det er godt for miljøet," siger Per Hviid.
Danske Bank har været kunde hos e-Boks næsten helt fra starten og i dag udgør e-Boks et central element i Danske Banks store digitale bankning strategi.
En plan der blev præsenteret af bankens administrerende direktør Peter Straarup. Missionen er, at omkostningsprocent fra 55,6 i 2007 skal under 45 procent i 2012.
Det svarer til et tocifret milliardbeløb i besparelse.
"I projektet Digital Banking er e-Boks en af hjørnestene," siger Per Hvid.
I bankens udenlandske aktiviteter spiller e-Boks således også en nøglerolle. Under et faneblad med det engelske navn e-box, bruger selskabet arkivløsningen fra e-Boks i flere lande. Dog med egen front-end. Det gælder i Irland, hvor 60.000 kunder benytter e-Boks.
Forventer fordobling
I Sverige bruger 125.000 kunder e-Boks-løsningen. I Norge er det 142.000 kunder og i Finland bruger 323.000 kunder den digitale boks. Kun 1 ud af 20 bankkunder fravælger muligheden for elektroniske dokumenter, oplyser Per Hviid.
Han forventer i fremtiden en endnu større udnyttelse af mulighederne i e- Boks, hvor han også forestiller sig aftale-papirer som depot-aftaler og kreditvurderinger blive lagt ind.
"Alt i alt forestiller jeg mig en fordobling af de dokumenter vi sender til e-Boks inden for de næste par år," siger vicedirektøren.
Se hele kategorien 'Bedste branchesoftwarefirma' her.
Eller læs mere på www.cw.dk/top100