BI skal skaffe overblik, ikke forvirring.
Det kan lyde banalt. Ikke desto mindre er forvirringen ofte større end overblikket, når virksomhederne investerer i de nye it-hjælpemidler.
Det mener i hvert fald den ansvarlige for shipping-virksomheden Ove Wrist og Co.'s nye business intelligence-system, Brian Lindgaard Jensen.
Han kommer med et konkret eksempel på, hvordan de mange nye tal, som BI-løsninger udvinder, kan vise sig svære at overskue.
Pas på business-forvirring
"Det mange oplever ved business intelligencen er, hvad jeg kalder business-forvirring. De to ting læner sig meget tæt op ad hinanden," siger Brian Lindgaard Jensen og fortsætter:
"Vi kan for eksempel sagtens sidde og kigge på et tal og sige: Hold da op, hvor er vi blevet ringe. Vi har måske tabt 60 procent af alle de tilbud, vi har haft ude. Det tal er bare ikke relevant, med mindre man får koblet hele forretningsflowet på.
Hvis tallet skyldes, at vi i stedet har fået en stigende mængde ordrer, der går lige igennem og udenom et tilbud, så agerer man jo ud fra et forkert grundlag," siger han.
Og netop denne sammenkobling af forskellige data er altafgørende for, at BI-systemet giver reel, brugbar data.
Det er imidlertid lettere sagt end gjort, erkender Brian Lindgaard Jensen.
"Det er en utrolig tung proces, som man underkender, at man skal igennem. Vi har pludselig så mange måletal og så meget information, at vi kan blive forvirrede," siger han.
Drejebog altafgørende
Når de nye business intelligence-systemer skal implementeres, må man derfor ikke tage let på opgaven, pointerer den BI-ansvarlige.
"Du får ganske vidst fat på nogle værktøjer, hvor du kan styre din virksomhed elegant og effektivt, men det er værdiløst, hvis man ikke er villig til at investere i det," siger Brian Lindgaard Jensen.
BI skal væk fra it-afdelingen
Én måde at komme skridtet videre er at have en klar strategi.
Efter både at have været med til at lave et lignende system hos Novo Nordisk og nu hos Ove Wrist og Co., har Brian Lindgaard Jensen gjort sig nogle erfaringer, som han mener, er afgørende for en effektiv implementering af et nyt BI-system.
"Man skal have en drejebog, før man starter. Man skal gøre sig det helt klart, hvad det er præcist, man vil måle og lave målepunkterne fra starten. Det duer ikke at finde dem 'as we go'," siger han.
Brian Lindgaard Jensen mener dog, at det selv med en drejebog i hånden er et stort og ressourcekrævende projekt at implementere et ny BI-system.
"Der er ikke ret mange, der besidder kompetencer til at løfte BI-opgaverne. Dels er det relativt nyt, dels underkender folk opgaven. Tit og ofte ender virksomhederne derfor med at blive et let offer for konsulentvirksomhederne, fordi de er dybt afhængige af dem," siger han.
Selv om løsningerne altså kræver stor teknisk ekspertise, er det ikke ensbetydende med, at det er mest hensigtsmæssigt at placere BI-ansvaret ude i virksomhedernes it-afdelinger, mener Brian Lindgaard Jensen.
"Man skal passe på, at man ikke kommer til at sidde og agere efter data, der ikke giver mening. Du er tvunget til at have en forretningskyndig person til at styre de her systemer. Tendensen er derfor, at man tager det ud af it-afdelingen og lægger det ind under for eksempel salgs- eller økonomiafdelingen," siger han.