Hjemmesiden, som netbutikkerne præsenterer for kunderne, er den vigtigste faktor, når der bestilles produkter hjem over nettet.
Det viser E-handelsfondens undersøgelse af nethandel i Danmark.
Professionel netbutik
Troværdigheden betyder mest for potentielle kunder, og 18 procent af de adspurgte i undersøgelsen svarer, at det vigtigste er, at firmaets hjemmeside ser professionel ud.
17 procent svarer, at kendskab til firmaet er vigtig, og generelt har de nethandlende det bedst med at aflevere pengene hos butikker, som de kender til på forhånd.
Således foregår under en tredjedel af alle nethandler hos butikker, hvor kunden ikke tidligere har handlet.
Selvom det måske er forudsigeligt ved produkter som taletid og musik, har den gennemsnitlige kunde handlet i samme butik over fem gange tidligere for fysiske produkter, som tøj og bøger.
God hukommelse
Tilknytningen til troværdige netbutikker ses også ved, at hele 82 procent af deadspurgte kan huske navnet på det firma, hvor de sidst har handlet over nettet.
Selvom 74 af alle nethandler i Danmark foregår hos danske netbutikker, prioriterer kunderne til gengæld at firmaet skal have en dansk baggrund lavt. Kun fire procent svarer, at butikken skal være dansk, og en procent at sproget skal være dansk
Det skal være nemt
På trods af at man taler meget om, at det er billigere at handle hos netbutikker frem for fysiske butikker, svarer kun 12 procent, at prisen er den største fordel ved nethandel.
Sammenlagt svarer 62 procent, at den største fordel ved nethandel er, at det er nemt, tidsbesparende, og at de kan handle når det passer dem, frem for indenfor angivne åbningstider.