Computerworld News Service: Med den fortsatte usikkerhed om muligheden for at overtage Yahoo, pumper Microsoft adskillige hundrede millioner kroner ind i selskabets Online Services Business (OSB) i et aggressivt forsøg på at konkurrere med Google på markedet for net-annoncering.
Microsofts finansdirektør Chris Liddell siger, at selskabet investerer i at få sat nyt skub i omsætnings-væksten på området.
Samtidig skal investeringen bruges til at forbedre selskabets søgemaskine og annoncerings-netværk.
Microsofts OSB er den af selskabets divisioner, der har det næstdårligste finansielle resultat efter Entertainment and Devices, der trods Xbox' popularitet - i modsætning til OSB slet ikke tjener penge.
Microsoft fik i hele regnskabsåret 2008 en samlet omsætning i omegnen af 290 milliarder kroner, og selv OSB fik en omsætnings-fremgang på 32 procent til 15,5 milliarder kroner i 2008.
Alligevel fik OSB et underskud på knap seks milliarder kroner på driften, hvilket er næsten dobbelt så meget som det forrige år.
Chris Liddell påpeger, at Microsoft forstår vigtigheden af at investere massivt i OSB, hvis selskabet ønsker at få investeringen hjem igen.
"Vi investerer massivt, fordi denne divisions tab trækker ned på de ellers flotte resultater," siger han.
Han anerkender, at det ville have "accellereret" Microsoft præstationer på online-området, hvis det var lykkedes for selskabet at købe Yahoo. Dermed ville det muligvis ikke have været nødvendigt at investere ekstra penge i området.
Da det stod klart, at et opkøb af Yahoo ikke ville lykkes på den korte bane, foretog Microsoft "nogle beslutninger for at accellere den organiske vækst-strategi for vores online-services," siger han.
To tredjedele af investeringen vil gå til Microsofts søgeforretning, hvor der blandt andet vil blive sat fokus på bbrugen af søgemaskingen samt på innovation af forretnings-modellen - specielt når det handler om kommerciel søgning.
Her fremdrager Chris Liddell Microsofts Cashback-program som et eksempel.
Desuden vil Microsoft forsøge at lande partnerskaber inden for distribution, ligesom selskabet vil konsolidere displau- og søge-annoncering over i et enkelt annonce-system.