Artikel top billede

Microsoft investerer tungt i skrantende net-division

Microsoft investerer massivt i selskabets net-division, Online Services Business, der skranter. Blodtilførslen skal ruste selskabet til kamp mod den værste konkurrent.

Computerworld News Service: Med den fortsatte usikkerhed om muligheden for at overtage Yahoo, pumper Microsoft adskillige hundrede millioner kroner ind i selskabets Online Services Business (OSB) i et aggressivt forsøg på at konkurrere med Google på markedet for net-annoncering.

Microsofts finansdirektør Chris Liddell siger, at selskabet investerer i at få sat nyt skub i omsætnings-væksten på området.

Samtidig skal investeringen bruges til at forbedre selskabets søgemaskine og annoncerings-netværk.

Microsofts OSB er den af selskabets divisioner, der har det næstdårligste finansielle resultat efter Entertainment and Devices, der trods Xbox' popularitet - i modsætning til OSB slet ikke tjener penge.

Microsoft fik i hele regnskabsåret 2008 en samlet omsætning i omegnen af 290 milliarder kroner, og selv OSB fik en omsætnings-fremgang på 32 procent til 15,5 milliarder kroner i 2008.

Alligevel fik OSB et underskud på knap seks milliarder kroner på driften, hvilket er næsten dobbelt så meget som det forrige år.

Chris Liddell påpeger, at Microsoft forstår vigtigheden af at investere massivt i OSB, hvis selskabet ønsker at få investeringen hjem igen.

"Vi investerer massivt, fordi denne divisions tab trækker ned på de ellers flotte resultater," siger han.

Han anerkender, at det ville have "accellereret" Microsoft præstationer på online-området, hvis det var lykkedes for selskabet at købe Yahoo. Dermed ville det muligvis ikke have været nødvendigt at investere ekstra penge i området.

Da det stod klart, at et opkøb af Yahoo ikke ville lykkes på den korte bane, foretog Microsoft "nogle beslutninger for at accellere den organiske vækst-strategi for vores online-services," siger han.

To tredjedele af investeringen vil gå til Microsofts søgeforretning, hvor der blandt andet vil blive sat fokus på bbrugen af søgemaskingen samt på innovation af forretnings-modellen - specielt når det handler om kommerciel søgning.

Her fremdrager Chris Liddell Microsofts Cashback-program som et eksempel.

Desuden vil Microsoft forsøge at lande partnerskaber inden for distribution, ligesom selskabet vil konsolidere displau- og søge-annoncering over i et enkelt annonce-system.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer