Fokuseringen på at være klar til de nye markeder, har sikret det amerikanske firmas umiddelbare fremtid, fremgår det af firmaets seneste regnskab.
Mens Dow Jones indekset er faldet med 13 procent i år, er IBM-aktien steget 18 procent.
Skiftet afspejler en tendens i branchen, som adskiller sig fra andre brancher.
Salget af computere er fortsat stigende, og det betyder, at firmaer som IBM, Microsoft og Intel ikke er blevet lige så hårdt ramt af den økonomiske nedgang som mange andre.
Hos IBM har man fokuseret på projekter, som går på it-infrastruktur, indenfor finansielle ydelser og telekommunikation. Brancher hvor de nye markeders fremtidige fundament er ved at blive etableret.
Fortsat stigning
En fokusering som har betydet, at IBM, ifølge egne tal, har hentet 18 procent af sin indtægt på nye markeder, i det seneste kvartal. Det svarer til en stigning på 21 procent.
"Der er en høj margin og stor profit, som vi mener, kan holdes ved lige. Jeg tror, ar denne stigning vil fortsætte," fortæller Mark Loughridge, CFO hos IBM, i et interview med Financial Times.
Mens andre firmaer i branchen er tøvende overfor de nye markeder, ser Mark Loughridge en langt større fare, end at komme skævt i gang.
"Hvis du spørger mig hvad den største risiko er, på de her markeder, så er det ikke at være med," udtaler han.